Axel Rudi Pell - XXX Anniversary Live

Axel Rudi Pell - XXX Anniversary Live

Label : Steamhammer/SPV | Archiveer onder hardrock / aor

Sjak : De sympathieke Duitse gitarist Axel Rudi Pell krijgt vaak het verwijt dat zijn muziek weinig innoverend is en dat hij eigenlijk al zo`n dertig jaar lang dezelfde platen maakt. Dat mag dan allemaal wel zo zijn, maar je kan dit ook anders interpreteren en zeggen dat hij het verdomd om zijn roots te verloochenen en hondstrouw blijft aan zijn muzikale stijl. Feit blijft dat zijn zwaar door Dio en Rainbow beinvloedde song materiaal staat als een huis en daarom kan ik de vele albums die de heer Pell in de loop der jaren heeft afgeleverd nog steeds enorm waarderen.

Naast de schoonheid en de kwaliteit van het geoffreerde song materiaal heeft Axel Rudi Pell nog een aantal ijzers in het vuur om de liefhebbers van traditionele hardrock aan te spreken. Zo is zijn gitaargeluid behoorlijk uniek en uiterst herkenbaar te noemen en heeft hij in de Amerikaanse zanger Johnny Gioeli een klasbak van formaat in huis die het toch al zo sterke song materiaal nog naar grotere hoogten kan tillen. Last but not least heeft hij in de loop der jaren met Ferdy Doernberg (keyboards), Volker Krawczak (bas) en Bobby Rondinelli (drums) een ijzersterke band om zich heen verzamelt die met name op het podium enorm weet te overtuigen.

Na de eerdere live-documenten `Made In Germany` (uit 1995), `Knights Live` (uit 2002), `Live Over Europe` (uit 2008), `One Night Live` (uit 2010), `Live On Fire` (uit 2013) en `Magic Moments` (uit 2015) heeft Axel nu ter ere van het dertigjarige jubileum van zijn band wederom een live-plaat uitgebracht, die heel toepasselijk `XXX Anniversary Live` is genoemd. Op deze dubbel-CD staan uiterst fraaie versies van een aantal klassiekers zoals `Fool Fool`, het magistraal uitgevoerde `Oceans Of Time`, `Warrior`, `Carousel` en `The Masquerade Ball/Casbah`, die afgewisseld worden met meer recent werk van zijn laatste albums zoals `Game Of Sins`, het weergaloos gezongen `The Line`, `Long Live Rock` en `The Wild And The Young` om er maar een paar te noemen. Alle zestien aanwezige nummers worden heerlijk neergezet door Axel en zijn band en geven zanger Gioeli volop de gelegenheid om te laten zien wat hij vocaal in huis heeft.

Dat klinkt allemaal erg goed en dat is het ook zeker, maar toch zal deze `XXX Anniversary Live` absoluut niet de boeken in gaan als de beste Axel Rudi Pell live-plaat tot op heden. Dat wordt met name veroorzaakt door de behoorlijk saaie drumsolo in `Mystica` en de na verloop van tijd enigszins vervelend wordende grappen en grollen op het podium. Die zijn op zich leuk om te horen en te zien wanneer je lijfelijk aanwezig bent bij een Axel Rudi Pell show, want dat impliceert dat de band het enorm naar zijn zin heeft en behoorlijk wat moeite doet om de interactie met het publiek te versterken, maar op een live-album begint dat na een aantal luisterbeurten wat te irriteren. Deze twee minpuntjes worden echter ruimschoots gecompenseerd door de schitterende uitvoeringen van het erg sterke song materiaal, waardoor de balans nog ruimschoots doorslaat naar een zeer positieve luisterervaring. Axel Rudi Pell blijft live een prima band en ik hoop dan ook van harte dat ze snel naar Nederland komen om daar weer te schitteren op het podium. Tot die tijd kunnen we onszelf in ieder geval prima vermaken met deze `XXX Anniversary Live`, zoveel is wel zeker!