Ancestral Lore - Behind The Night Horizon

Label : Eigen beheer | Archiveer onder black metal

Wilco : Ik vraag me soms serieus af of ik wel van metal hou. En of ik dan wel de aangewezen persoon ben om mijn mening te etaleren en met een miljoenenpubliek te delen. Dat komt omdat het regelmatig gebeurt dat ik gewoon niet begrijp dat veel mensen bepaalde albums of bands helemaal geweldig vinden. Kennelijk mis ik iets en hoor ik iets heel anders dan een deel van mijn medemensen. Een goed voorbeeld daarvan is `Behind The Night Horizon` van het Franse eenmansproject Ancestral Lore. De reacties op dit album die ik gelezen heb zijn unaniem positief, maar ik vind er werkelijk geen reet aan.

De persoon achter dit succesnummer is de Fransman Christophe Florian die we ook zouden moeten kennen van Vanguard X Mortem en Lords Of The Cemetary, voor mij onbekende namen. Zelf omschrijft hij de muziek op `Behind The Night Horizon` als Epic Folk Black metal in de stijl van Summoning en Borknagar. Daar heeft het inderdaad wel wat van weg. De heer Florian kan echter alleen maar dromen over dat niveau. Ik hou best van black metal, maar dan wel de vuige, brute, spijkerharde variant zoals Dark Funeral, Behemoth, Naglfar en Belphegor. Dat epische folk gebeuren is niet aan mij besteed. Toch hoor ik duidelijk dat dit echt geen goede plaat is. De songs klinken namelijk stuk voor stuk inspiratieloos en saai. Ik heb er meerdere luisterbeurten aan gewaagd, maar het album heeft me op geen enkel moment geraakt. Saai, dat is het kernwoord bij uitstek om deze plaat kort en krachtig te omschrijven. De songs missen elke vorm van kracht, agressie en overtuiging. Uitzondering zijn enkele instrumentale passages waar fraaie melodielijnen in verwerkt zitten. En dan hebben we ook de nog de stem van de beste man. Zijn scream/grunt is weinig overtuigend en ontbeert ook alle woede. Wanneer hij clean probeert te zingen zijn echt alle rapen gaar. Niet fijn om naar te luisteren.

Ik schrijf echt niet graag een plaat de grond in, maar ik kan hier met geen mogelijkheid een positieve draai aan geven. Het spijt me voor de heer Florian, vooral omdat hij hier van 2011 tot 2019 mee bezig is geweest. Wellicht had hij zijn tijd wat beter kunnen besteden.