Centrilia - In The Name Of Nothing

Centrilia - In The Name Of Nothing

Label : 233 Records | Archiveer onder metalcore

Patrick : Centrilia is een viertal afkomstig uit Glasgow; de band timmert sinds 2013 aan de weg en heeft tot nu toe twee EP`s (`You Are In Error` in 2013 en `Memento Mori` in 2015) in eigen beheer uitgebracht. Via de Bandcamp pagina van de band zijn de EP`s nog te bemachtigen. En meer weet ik eigenlijk niet van de band. Of het zou nog moeten zijn dat Centrilia bij acts als Arch Enemy, Behemoth, Crowbar, Decapitated, Karnivool, Monuments, Soulfly, en Rob Zombie in het voorprogramma heeft gestaan. Zo`n feitje zegt mij echter niets.

`In The Name Of Nothing` is de naam van het eerste volledige album van het viertal. Metalcore is wat je ten deel valt en dus kom je volop elementen als (veelal) schreeuwende vocalen (afgewisseld met zo nu en dan een zuiver lijntje), breakdowns, agressieve gitaarlijnen en veel mid-tempo werk tegen op het album. Daar wordt dan nog wat groove en death metal aan toegevoegd. Op zich geen innovatieve aanpak; verwacht dan ook niet dat Centrilia het wiel opnieuw uitgevonden heeft. Sterker nog: helaas moet de kanttekening gemaakt worden dat de composities nauwelijks tot niets spannends, origineels of wat dan ook maar herbergen of een vooruitgang tonen t.o.v. het eerdere werk.

Tracks als `Symptoms Of Betrayal`, `In The Name Of Nothing` en `Those Possessed By Devils` zijn stuk voor stuk geen slechte tracks, maar kennen eigenlijk niets echt pakkends. Nu hoeft er niets mis te zijn met een album dat weliswaar niet vernieuwend is, maar wel goed wordt uitgevoerd. In een een sub genre echter dat zo verzadigd is, kan dit toch een flink struikelblok blijken te zijn. Voor mij is dat het in elk geval. Tekstueel komen onderwerpen als de het moderne leven, de daarmee gepaard gaande tijden van onzekerheid en moraliteit aan bod. Voor de productie werd een beroep gedaan op Terry Date (Pantera, Deftones, Slayer), Pelle Henricsson (Meshuggah, Refused, Cult of Luna, en Steven Jones (Bleed from Within, From Sorrow to Serenity). Met het geluid zit het dan ook wel snor op het album.

`In The Name Of Nothing` is een vrij standaard metalcore album; of dat genoeg is om hiermee op te vallen en de naam te vestigen? Ik vrees het ergste. De metalcore dat het viertal op `In The Name Of Nothing` brengt is weliswaar niet slecht, maar verder niets anders dan dertien in een dozijn.