Teramaze - Are We Soldiers

Teramaze - Are We Soldiers

Label : Mascot Label Group | Archiveer onder prog / sympho metal

Patrick : Teramaze is een Australische progressieve rock band, die in de jaren negentig al aan de weg timmerde en albums uitbracht, het in 2006 voor gezien hield en in 2012 terugkeerde met het album `Anhedonia`. Het muzikale labeltje dat de platenmaatschappij er destijds op plakte, thrash metal, was in 2012 al dubieus maar heeft de band inmiddels mijlenver ver achter zich gelaten. Snelheid of vingervlugheid spelen geen rol bij het Australische vijftal. Goed gestructureerde melodielijnen en harmonie, geavanceerde arrangementen, melodieuze vocalen en een open karakter nemen een hoofdrol in. En op het nieuwe album `Are We Soldiers` is dat niet anders.

Net als op het eerdere werk, `Esoteric Symbolism` (2014) of `Her Halo` (2015), worden de tracks daarbij tot in finesse ingekleurd. De tien tracks kennen een totale speelduur van zeventig minuten; met vijfenhalve minuut is opener `Fight or Flight` de kortste track en afsluiter `Depopulate` met zijn bijna twaalfminuten het langste. In vergelijking met `Her Halo` heeft de band iets aan toegankelijkheid gewonnen; dat heeft zeker van doen met de terugkeer van zanger Brett Rerekura op het oude nest. Zijn vocalen zijn net even melodieuzer en gevoeliger aangesneden en maken tracks als `From Saviour to Assassin`, `Orwellian Times` en `Weight of Humanity` absolute melodieuze pareltjes. Een muzikale vergelijking vind je nog steeds in bijvoorbeeld Anubis Gate of een wat rauwere versie van landgenoten Caligula`s Horse.

`Are We Soldiers` is een logisch vervolg en ligt volledig in lijn met het eerdere werk van Teramaze. De terugkeer van zanger Brett Rerekura heeft de band absoluut goed gedaan. Wanneer je van progressievere, melodieuze metal houdt, zweert bij opzwepende melodielijnen, dan kun je aan `Are We Soldiers` je hart ophalen.