Walkways - Bleed Out, Heal Out

Walkways - Bleed Out, Heal Out

Label : Nuclear Blast | Archiveer onder alternative / pop

Koen W. : De basis van deze Israelische band werd reeds gelegd in 2006. Het duurde enkele jaren eer de bezetting op peil stond en in 2013 verscheen hun debuut `Safe In Sound`. Jammer genoeg heeft dit album de Lords Of Metal redactie nooit bereikt, en verder is er niet zoveel over terug te vinden. Dat gaat in de toekomst echter zeker veranderen.

Het geluid van de band sloeg aan en niemand minder als Nuclear Blast haalde hun binnen. De band combineert alternatieve, moderne en nu metal tot een amalgaan van vooral uitstekende nummers. Ondertussen speelden ze al het voorprogramma van toppers als Avenged Sevenfold en In Flames. Hun tweede album `Bleed Out, Heal Out` krijgt een internationale release via Nuclear Blast. Met een speelduur van maar liefst zevenenvijftig minuten werd niet op een minuutje meer of minder gekeken. En dat is iets wat je deze tijd niet veel meer vind, maar wees gerust, nergens gaat het vervelen.

Integendeel. De band heeft ervoor gezorgd om elk nummer origineel voor de dag te laten komen. Dat komt niet alleen door het puike componeerwerk maar ook door de uitstekende vertolking van zanger Ran Yerushalmi. De man heeft een zuivere stem met een groot bereik. Hij benut zijn kunnen dan ook optimaal. Het ene moment tovert hij een catchy pop melodie tevoorschijn om even later zijn demonen los te laten en boze stukken nu metal. Dat heeft heel wat hoogtepunten als gevolg. Het eerste is `Hell Born Shove (Impossible)`. Het vangt aan met melodieuze metalcore en fragiele zangpartijen. Het ritme wordt al gauw de hoogte ingejaagd waarbij Ran een heel meeslepend refrein laat horen met verbazend hoge zangstem. `Half The Man I Am` is nog zo een fantastische prestatie. Het is verbazingwekkend dat een band zoveel stijlen in een nummer kan steken en alles zo goed laat klinken. `Trumpet Call` bevat de allures van een ballad maar er wordt evenwel in gegrund. Dat Ran een uiterst begenadigd zanger is, bewijst hij verder nog in het zachtere `Unbearable Days`. Zijn emotionele zangpartijen doen zelfs wat denken aan wijlen Jeff Buckley. .

Gene Simmons beweerde een tijdje geleden dat rock dood is. Wel, een band als Walkways bewijst het tegenovergestelde. Wacht nog enkele jaren en dit wordt een rasechte festival headliner.