Xentrix - Bury The Pain

Xentrix - Bury The Pain

Label : Listenable | Archiveer onder speed / thrash metal

Dennis : Eind jaren tachtig en begin jaren negentig maakte de Noord-Engelse thrash metal band Xentrix furore met hun eerste twee albums `Shattered Existence` (1989) en `For Whose Advantage` (1990) waarop de band Amerikaans geschoolde thrash metal liet horen in de stijl van Metallica en Testament. Tours met Sabbat, Annihilator en Tankard volgden en de band mocht openen voor Sepultura en Slayer. De stijlwisseling die Xentrix vervolgens op het derde album `Kin` uit 1992 liet horen deed de band weinig goeds en na het uitblijven van succes na het vierde album `Scourge` stierf de band uiteindelijk een stille dood.

In 2013 kwam Xentrix weer bij elkaar en inmiddels zijn alleen gitarist Kristian Harvard en drummer Dennis Gasser van de originele line-up overgebleven. Chris Shires speelt sinds de heroprichting van Xentrix bas en originele zanger/gitarist Chris Astley hield het in 2015 toch weer voor gezien en is inmiddels vervangen door voormalig Blaze Bayley gitarist Jay Walsh, die bij Xentrix zowel zang als ook gitaar voor zijn rekening neemt. Met deze nieuwe line-up dook Xentrix eind vorig jaar de studio in om hun eerste album in 23 jaar tijd op te nemen met niemand minder dan producer Andy Sneap.

Op het vijfde studio album van Xentrix getiteld `Bury The Pain` gaat de band terug naar de oude sound van de eerste twee platen en krijgen we een tiental snoeiharde thrash metal tracks voorgeschoteld. Xentrix is gelukkig wel met de tijd meegegaan en zo klinken de songs op `Bury The Pain` modern, strak en venijnig, precies zoals een thrash metal band anno 2019 moet klinken. Snoeiharde uptempo thrash songs met heerlijke riffs uit handen van het tandem Havard en Walsh constant opgezweept door het stuwende drumwerk van oudgediende Gasser. De nieuwe zanger Jay Walsh past perfect in de sound van Xentrix en is op `Bury The Pain` lekker op dreef. Bij tijd en wijle doet hij qua stemgeluid denken aan wijlen zanger Gus Chambers van Grip Inc., maar dat kan er ook aan liggen dat Xentrix uberhaupt wel een beetje als Grip Inc klinkt, maar dat is absoluut geen schande.

Mede dankzij de krachtige productie van Andy Sneap en mastering door Russ Russel (At The Gates, Dimmu Borgir, Napalm Death) komen de tien nummers ontzettend goed uit de verf. Heerlijk thrash metal album voor fans van het oudere Xentrix werk maar ook voor fans van moderne thrash!