Morass Of Molasses - The Ties That Bind

Morass Of Molasses - The Ties That Bind

Label : Wasted State Records | Archiveer onder stoner

Bart M. : Alhoewel mijn vader alles dat ook maar een beetje op metal lijkt verfoeit ben ik hem zeer dankbaar dat hij mij heeft leren genieten van de blues. Een genre waar vaak net zo veel gevoel en emotie in zit als de zware muziek die wij allemaal zo waarderen. Morass Of Molasses brengt ons met hun tweede album `The Ties That Bind` een muziekvorm die ergens tussen die twee genres in zit, maar toch meer naar de zwaardere kant neigt.

Een apart album omdat het telkens tussen extremen lijkt te schipperen, Rustige, meevoerende stukken tegen heftige delen waar aan alle kanten de energie vanaf spat. De scheeuwerige, soms zelfs wat wanhopige vocalen tegen de dromerige, heldere samenzang hier en daar. Keisterke riffs tegen de scherpe, psychedelische gitaarsolo`s. Juist door deze schijnbare contrasten laat Morass zien dat ze weten waar ze mee bezig zijn en schijnt er een relaxte atmosfeer door in hun nummers, die naast erg fijn bluesy ook voorzien zijn van een goed stoner-gehalte. De afwisseling tussen zwaar stampend en vredige, dromerige riedeltjes is fijn en zorgt voor een gevarieerd en sterk album.

Ik kende Morass Of Molasses nog niet, maar met dit album weten ze me wel degelijk te boeien. Heel soms klinkt het alsof er maar wat gedaan wordt, maar door veel variatie te laten zien toont de band aan dat dit niet het geval is en leveren ze met `The Ties That Bind` een solide en erg enthousiast album af, dat net iets langer had mogen duren. Je kunt natuurlijk ook gewoon weer op "play" druk als het album afgelopen is.