Heart Of A Coward - The Disconnect

Heart Of A Coward - The Disconnect

Label : Arising Empire | Archiveer onder metalcore

Koen W. : De superlatieven bij voorganger `Deliverance` uit 2015 waren niet te tellen en het album werd een van de beste Britse metal releases van het jaar genoemd. Ondertussen zijn we vier jaar verder en is Heart Of A Coward terug met hun vierde album `The Disconnect`.

De band verhuisde van Century Media naar Arising Records, maar de grootste verandering is echter de switch van frontman Jamie Graham voor Kaan Tasan. Het geluid van een frontman bepaalt vaak, hoe je het ook bekijkt, het totaalgeluid van een band, en hier mag je gerust zeggen dat dit zeker het geval is. Qua stembereik staat Jamie toch enkele plaatsen boven Kaan. Vooral zijn cleane zang geluid was subliem. Het grote voordeel is echter dat Heart Of A Coward nu een pak steviger en agressiever voor de dag komt. Dat gepolijste geluid van `Deliverance` is helemaal verdwenen. Dat wordt al gauw duidelijk bij opener `Drown In Ruin`. Stevige metalcore met een vuile rand. De ruigere zang van Kaan past heel wat beter bij dit soort muziek. Met `Ritual` barst de hel eigenlijk pas echt los. Na een stevige schreeuw krijg je met de snelle riffs en drumpartijen meer metal te horen dan op al hun voorgaande albums. De zang is door het combineren van ruigere screams met catchy refreinen heel gevarieerd. Er is hier en daar eventjes een korte break voorzien, maar dat zijn niet meer als enkele welkome rustpauzes.

Wie dacht dat Heart Of A Coward door de jaren heen wat softer en meer mainstream zou gaan klinken is eraan voor de moeite. De band deelt hier stevige mokerslagen uit en laat dat pure agressieve maar ook melodieuze metalcore geluid tot in de finesse horen.