Verwoed - De Val

Verwoed - De Val

Label : Argento Records | Archiveer onder black metal

Marcel H. : Na eerst een EP en single als Woudloper uitgebracht te hebben en na de naamsverandering een EP genaamd `Bodemloos` is Erik B. nu met Verwoed terug aan het front met een volwaardig album. Wederom is het volledig het geesteskind van Erik geworden, al heeft Joris Nijenhuis (Atrocity, Leaves` Eyes) de drums ingespeeld. Tevens is ook nu het artwork weer verzorgd door Joost Vervoort (Terzij de Horde) en is het opnemen, mixen en masteren gedaan door JB van der Wal (Dool, Herder, ex-Aborted, ex-Atrocity, ex-Leaves` Eyes). Alles klinkt dan ook weer als de spreekwoordelijke klok. Het knalt, ademt, maar is tevens verstikkend, de bas is duidelijk te horen.

Muzikaal is het prima uitgevoerde black metal die op het eerste gehoor redelijk standaard overkomt. Na meerdere luisterbeurten geven de lagen in de muziek zich prijs en blijf je naar de plaat teruggrijpen. Heerlijk verslavend. In iets meer dan een half uur passeren de vijf nummers `De Val`, `De Kwelling Van Het Bestaan`, `Vergif`, `Het Bedriegende Oog` en `Verder Van Het Licht` de revue. Grappig is wel dat hoewel de songtitels allen in het Nederlands zijn, alleen het afsluitende `Verder Van Het Licht` een stukje Nederlandse tekst bevat. Dit Nederlandstalige gedeelte wordt meer dan prima vertolkt door Ryanne van Dorst (Dool, Elle Bandita) en vormt een mooie afsluiting van het ijzersterke `De Val`.

Behalve black metal is er ook best wel wat doom op `De Val` te ontwaren. De combinatie van de twee stijlen werkt hier uitermate hypnotiserend. Licht psychedelische tonen zorgen voor een redelijk bedwelmend effect. De speelduur van iets boven het half uur zorgt er tevens voor dat nergens de aandacht verslapt en dat je de plaat meteen weer wil draaien. Na de ijzersterke debuut-EP `Bodemloos` bewijst Verwoed met `De Val` nu al tot de top van de Nederlandse black metal te horen.