Bethlehem - Lebe Dich Leer

Bethlehem - Lebe Dich Leer

Label : Prophecy Productions | Archiveer onder black metal

Vera : Al sinds 1991 is Bethlehem de muzikale uitlaatklep van Jurgen Bartsch. Met hun drie eerste albums werden ze prompt gebombardeerd tot echelons van depressieve en/of suicidale black metal. Dat Marco Kehren van Deinonychus en Niklas Kvarforth van Shining ooit achter de microfoon stonden in dit duistere combo zal niemand verbazen. Sinds in 2016 het album `Bethlehem` uitkwam, is er terug stabiliteit in de band ontstaan met de komst van de krijsende Onielar en gitarist Karzov. Achter de drums vinden we nu Florian `Torturer` Klein. Het experimentele werd naar het achterplan verschoven en het kwam de kwaliteit ten goede. `Lebe Dich Leer` is een logische opvolger. Ik zou zeggen, zelfs nog toegankelijker, want er staan veel compacte songs op.

De schelle gitaren en krijsende zang van Onielar bevestigen de terugkeer naar black metal die op voorgaand album werd ingezet. Toch bouwt Bartsch erg interessante wendingen in, zodat je geboeid blijft luisteren. Zo is er tussen de intense zang en het rockend geheel ook plaats voor onverwachte bedachtzame passages met tokkelende gitaren. Of mooie erg melodieuze solo`s. Orgel ondersteunt het gesproken fragment in `Niemals Mehr Leben`. `Ich Weiss Ich Bin Keins` vangt aan met een pompende bas, kent ook fluisterpassages en melodieus gitaarwerk, maar heeft bevreemdende klanken. Gelukkig zijn industrial invloeden op dit album zo goed als verdwenen. Het doom aspect zegeviert in het lange `Wo Alte Spinnen Bruten`. Een afwisselende song met ook klaaglijk voorgedragen stukken, plechtig gesproken en een atmosferische passage. De rest van de songs is compact van lengte en uptempo rockend met krijszang, maar het favoriete nummer is `An Gestrandeten Sinnen` met zijn prachtige, huilende leads. Bethlehem zal altijd een band voor een select publiek blijven, maar met `Lebe Dich Leer` hebben zij zich helemaal uitgeleefd om hun trouwe achterban weer een intens werkje te bieden. Respect!