Gloryhammer - Legends from Beyond The Galactic Terrorvortex

Label : Napalm Records | Archiveer onder heavy / power metal

Jori : Er is maar 1 band die met een albumtitel als `Legends from Beyond the Galactic Terrorvortex` kan opkomen en dat is Gloryhammer. Vier jaar na `Space 1992: Rise Of The Chaos Wizards` heeft Christopher Bowes weer tijd gemaakt in zijn Alestorm rooster voor de power metal variant van zijn absurditeitenkabinet. De immer groeiende fanschare van het werk van Bowes hoeft van deze plaat geen verrassingen te verwachten. Alles blijft bij het oude op dit album, maar dan in de vorm van een tiental nieuwe liedjes.

Na het intro vinden we in `The Siege of Dunkeld (In Hoots We Trust)` ongetwijfeld een nieuwe live klassieker van de band, `Masters Of The Galaxy` en `The Land Of Unicorns` volgen en ook hier weer een bloemlezing van de bekende Gloryhammer elementen. Wat zijn die elementen ook alweer? Een gezonde basis van pakkende power metal, een spatelschep science fiction en daarbij een goede klots slapstick en parodie. De vocalen van Thomas Winkler (ex-Emerald) zijn dynamisch en krachtig, in hem heeft Bowes de ultieme zanger om protagonist Angus FcFife tot leven te wekken en hem te laten vechten tegen de boosaardige tovenaar om hem en zijn space goblins voorgoed het zwijgen op te leggen. Ben je er nog bij? Dan haak je vast ook niet meer af van songtitels als `Legendary Enchanted Jetpack`, wat qua titel wel wat Rhapsody in zich heeft, ook de band die hier muzikaal nog het meest bij in de buurt komt. Opvallend dat het op dit album nummer drie een nummer te vinden is met de titel `Gloryhammer`. Dit gaat het ongetwijfeld goed doen live, tenminste, “live” met vette autotune, onzichtbare tweede zanger en meer geluid van de tape dan bij de gemiddelde DJ in mijn ervaringen. Met `Hootsforce` krijgen we een herhaling van de melodie van de grootste hit van de groep, `Angus McFife`, en ook hier bewijst de band nogmaals dat het op cd toch allemaal staat als een huis.

Eigenlijk kan ik aan `Legends from Beyond the Galactic Terrorvortex` dezelfde conclusie verbinden als aan de voorganger. Als je tegen een beetje power metal zelfspot kan is de muziek van Gloryhammer best leuk om eens te luisteren, maar verwacht geen onvergetelijk goed album.