Employed To Serve - Eternal Forward Motion

Label : Spinefarm | Archiveer onder post rock / post metal

Berto : Employed To Serve is een Engelse band die zich zelf simpelweg omschrijft als `een heavy band uit Woking`. Heavy zijn ze zeker, zoek ze in de buurt van The Dillinger Escape Plan en Converge. Dus heavy met een ingewikkelde twist.

Het eerste wat opvalt is de hysterische stem van zangeres Justine Jones. Perfect voor deze stijl van ingewikkelde post-hardcore, en een stem die de dagelijkse hysterie van de huidige maatschappij prima weet te verwoorden. Het eerste nummer van het album, tevens het titelnummer, is nog een maalstroom van energie die op behoorlijk tempo wordt gespeeld. Een nummer als `Harsh Truth` echter speelt veel meer met atonale wisselingen in tempo en vertraagt meerdere malen om een blijvende indruk achter te laten. Ook `Sore Tooth Twin` neemt de tijd om op je in te werken en de emotioneel geladen muziek mist zijn uitwerking niet. Na dit begin wordt het weer veel steviger en schreeuwt Justine weer al het onrecht van zich af.

Ieder nummer op `Eternal Forward Motion` is een zorgvuldig gebeeldhouwd kunstwerk, vaak met grove bewegingen ingekleurd en soms zelfs onbehouwen klinkend, maar met daarnaast een gevoel voor detail dat het daadwerkelijk tot een kunstwerk maakt. Zoals zo vaak met kunst echter vind de een het prachtig en de ander snapt er niets van. Employed To Serve is niet voor iedereen, want ze zijn verre van toegankelijk, maar onder dat masker van geweld en energie zit een andere laag van sociale betrokkenheid en muzikale intelligentie die zorgt dat een ieder die er een beetje tijd insteekt het op juiste waarde zal weten te schatten. Begin maar bij `We Forgot You`, dit is zeg maar het instapmodel voor dit album.