Green Oracle - Green Oracle

Green Oracle - Green Oracle

Label : Argonauta Records | Archiveer onder stoner

Bart M. : Het Italiaanse Green Oracle is goed. Goed in atmosfeer scheppen, goed in het uitpersen van riffs, goed in geestverruimende geluiden te laten resoneren en vooral heel goed in lange intro`s maken voor de drie nummers die hun debuutalbum rijk is: `Please`, `Do`, `Hallucinogens`. Ik denk eigenlijk dat de term `intro` niet het juiste woord is: die stukken zijn namelijk een erg mooi en integraal deel van Green Oracle.

`Please` is een nummer vol lange riffs, voorzien van spacey synthesizer geluiden, waardoor gigantische muzikale oceanen ontstaan waarin je lekker kunt drijven en jezelf elke kant op kan stuwen waar de muziek je heen tikt. Voor je het weet ben je een minuut of twintig verder. (Ja, zo gaat dat want er zit geen enkel stuk in het nummer dat je liever doorspoelt of overslaat.) Hierna horen we de sjamanistische lokroepen die `Do` inluiden en na een minuut of tien begint alles langzaam meer volume te krijgen als de gitaren telkens iets zwaarder worden en er wederom grootse, kosmische geluiden zijn die meeveren met de instrumenten. Uiteindelijk is daar `Hallucinogens`, die al gelijk een soort combinatie van de vorige twee nummers is: het rituele gezang en de tribal percussie gekoppeld aan loodzware stoner passages die na twaalf heerlijke minuter overgaan in geweldige, verdovende riffs en gepaste, schreeuwende vocalen.

Waarom vermeld ik telkens hoe lang alles duurt? Enkel om aan te geven dat Green Oracle prima in staat is om lange, boeiende muziekstukken te spelen zonder dat die ook maar een moment even verslappen. Ik ben al even niet stoned geweest, maar ik weet zeker dat als je deze plaat (of nog beter: deze band live) luistert terwijl je een jonko achter je kiezen hebt je het astrale, een staat van overgang zal betreden die zijn weerga niet kent. Ik was daar al bijna toen ik dit nuchter beluisterde.