Gladenfold - When Gods Descend

Gladenfold - When Gods Descend

Label : Reaper Entertainment | Archiveer onder heavy / power metal

Jori : Gladenfold is een band die metal maakt zoals alleen de Noorderlingen dat kunnen. Als ik wat online research doe over de groep valt het direct op dat de band de tijd neemt om een nieuw product tot in de puntjes uit te werken. Kwaliteit over kwantiteit dus! Zo zitten er ook vijf jaren tussen het debuut en deze nieuwe plaat `When Gods Descend`. Mijn collega Vera was destijds erg gecharmeerd van dit debuut, en al ken ik dit album zelf (nog) niet, eenzelfde charme overvalt mij nu.

Na een korte intro barst `The Descend Of Gods` uit de startblokken en bewijst zich al snel een erg dynamisch muziekstuk te zijn. We hebben Nightwish-achtige toetsen, een hint van Children Of Bodom in het gitaarwerk en de vocale veelheid van Timo Kotipelto-esque cleane zang, Mille Petrozza achtige schreeuwzang, een enkele death metal grunt en uiteraard de typische power metal koorzang. De opvallend minimalistische videoclip is voor het nummer `Brothers`. Dit is ondanks de grunts een wat toegankelijker nummer en bevat zo`n typische Stratovarius keyboard solo. Dit zijn allemaal elementen die veelvuldig terugkomen op de rest van het album, maar wel met voldoende variatie om het geheel interessant te houden. Zo krijgen we ook nog het heldhaftige `Immortalis` met een hint van Ensiferum en het gelaagde `The Forsaken`. Met `Ghosts Of Our Path` is er de ballad, waar een violist een smakelijke toevoeging biedt op het toch al behoorlijk uitgebreide stijlboekje van Gladenfold. En die zanger Esko, wat een bereik! Waar hij in de up-tempo nummers behoorlijk de hoogte ingaat, raakt hij hier de laagste G op mijn keyboard! Ook het afsluitende epos `Last Goodbyes` kan niet onbenoemd blijven. Het glijdt meermaals de schaal op en af van rustige akoestische passages tot standje vol metal en het soleerwerk is subliem.

Voor mezelf sprekend, ik ben wel overtuigd van deze band! Ik hoop van harte dat ze hun muziek aan een breder publiek kunnen gaan voorstellen. Het is een valkuil voor een minder productieve band als Gladenfold om ietwat in de schaduwen te blijven hangen. Maar, een goed op de hoogte zijnde metal fanaat telt voor twee, dus ga zelf eens luisteren wat voor moois deze mannen hebben geproduceerd!