Gaahls Wyrd - GastiR Ghosts Invited

Gaahls Wyrd - GastiR Ghosts Invited

Label : Season Of Mist | Archiveer onder black metal

Martin : Gaahl lijkt zich nog nooit iets van conventies te hebben aangetrokken. De charismatische frontman, een van de meest karakteristieke persoonlijkheden uit de black metal, heeft ook dit keer zeker niet de weg van de minste weerstand gekozen. Nadat God Seed uit elkaar viel, werd het een tijdje tamelijk stil. In die tijd werd Gaahls Wyrd opgericht, een band die in de eerste instantie vooral heel erg voortborduurde op het oeuvre dat Gaahl had opgebouwd met bands als Gorgoroth, Trelldom en het eerdergenoemde God Seed. Pas nu, vier jaar na oprichting van de band, verschijnt het debuut en dat laat, te midden van zeer herkenbare stijlelementen, een verbluffend volwassen geluid horen.

Al een paar maanden voordat `GastiR Ghosts Invited` in de schappen zou komen te liggen, werd er al een nummer vrijgegeven en daarmee werd meteen 1 feit zeer duidelijk op de kaart gezet: Gaahl kan zingen. Dat doet hij dan ook zeer veel op de gehele plaat. Liefhebbers van Gaahl`s eerdere werk hoeven zich echter geen zorgen te maken, want de zanger laat werkelijk alle facetten van zijn stem horen; het enige dat niet te horen is op `GastiR Ghosts Invited`, is die karakteristieke snerp die vooral in Gorgoroth de boventoon voerde.

Muzikaal gezien is `GastiR Ghosts Invited` ook een zeer diverse plaat, met een aantal nummers dat grotendeels doorpakt op wat Gaahl al in God Seed liet horen: stevige black metal met staccato drums en sterke, bij vlagen lichtelijk folkachtige riffs. Grofweg de helft van de plaat klinkt echter zeer verrassend, verfrissend zelfs: opener `Ek Erilar` had bijna op `De Mysteriis Dom Sathanas` kunnen staan (inclusief vocalen!) en `Through And Past And Past` doet deels sterk aan een veel strakker Destruction denken. Het meest verrassend is echter het centraal in de tracklist geplaatste, ingetogen `Carving The Voices`. Wie dacht dat `Sign Of An Open Eye` groots was, moet hier maar eens naar luisteren.

Het is overduidelijk dat Gaahl op deze plaat alle vrijheid heeft genomen om te doen wat hij wil en dat pakt goed uit. Het helpt daarbij zeker dat de zanger hierbij gesteund wordt door drie fantastische muzikanten, die allen de ruimte krijgen om hun stempel te drukken op `GastiR Ghosts Invited`. Ruimte, dat is ook het toverwoord. De bijdrage van producer Iver Sandøy mag dan ook niet onderschat worden. Zijn open, organische productie zorgt er immers voor dat alle bijdrages goed te horen zijn en als een legpuzzel in elkaar vallen. Gaahls Wyrd klinkt hierdoor vol, open en vooral heel dynamisch. Een typische metalplaat is `GastiR Ghosts Invited` dan ook niet. De luisterbeleving is bij vlagen bijna sereen, ondanks dat het hier om een zeer heftige plaat gaat. De grootse, open opzet doet bij vlagen nogal aan Enslaved denken, maar gevarieerder, heftiger en vooral veel interessanter.