Lower 13 - Restore The Order

Lower 13 - Restore The Order

Label : Pure Steel Records | Archiveer onder speed / thrash metal

Release type: Re-release

Koen W. : Het spreekwoord de aanhouder wint is gerust van toepassing op dit Amerikaanse trio. Ze zijn al samen sinds 2006 en brachten drie albums uit in eigen beheer. De release show van `Restore The Order` is ondertussen al een tijdje geleden, namelijk 27 augustus 2016. Voor de rest lijkt het wel of Lower 13 een goed beschermd staatsgeheim is. Zelfs op internet zijn er weinig sporen van terug te vinden.

Gelukkig komt daar nu verandering in. De band tekende bij het label Pure Steel Records die `Restore The Order` opnieuw opbrengt. En dat maakt me heel tevreden. Voor een band met slechts drie leden, laten ze een groots geluid achter. Stevige USA power metal met heel wat thrash invloeden en progressieve elementen worden op je losgelaten. En dat maar liefst vierenzestig minuten lang. Zowel bassist Sean Balog als gitarist Patrick Capretta staan in voor de zang. Een heldere en jeugdig klinkende stem wordt gecombineerd met een stevige brul en grunt. Het regent snelle riffs, maar behalve het puike gitaarwerk neemt ook de bas een prominente plaats in. Op `The Shining Star` krijg je zelfs een heuse solo te horen met dit instrument. Wees gerust, Sean beheerst zijn speeltuig uitstekend. Eigenlijk zijn alle technische vaardigheden van dit drietal ronduit subliem te noemen, maar ook elk nummer heeft zijn eigen identiteit. Op `Monster` hoor je zelfs stukken djent, echter op hun stevige meer thrash gesitueerde progressieve heavy metal klinkt de band op zijn best. Op hun sociale media pagina beweren ze dat er eind 2019 een nieuw album gaat verschijnen. Tot die tijd is `Restore The Order` de ideale gelegenheid om deze band te ontdekken.

Meer informatie