Suhnopfer - Hic Regnant Borbonii Manes

Suhnopfer - Hic Regnant Borbonii Manes

Label : Debemur Morti | Archiveer onder black metal

Koen S. : Multi-instrumentalist Ardraos voorziet ons al sinds 2001 met een portie rauwe, melodieuze black metal. De eerste jaren deed hij dat met een aantal demo`s, maar vanaf 2010 in de vorm van enkele volwaardige langspeelplaten, waarvan `Offertoire` uit `2014` de meest memorabele is. Ardraos, ex-drummer van Peste Noire en lid van onder meer Charogne en Veratyr speelt onder de bandnaam `Suhnopfer` en neemt op alle Suhnopfer releases zowel alle instrumenten als de zang voor z`n rekening.

De intro laat de onderhuidse spanningen al welgevoelen en na de laatste gezangen van het kerkkoor barst de hel helemaal los. Een wervelende mix van kwaad klinkende vocalen en de ene riff boven de andere doen je meegaan in het verhaal dat `Hic Regnant Borbonii Manes` heet. Dit verhaal speelt zich af in de Franse middeleeuwen in de veertiende eeuw en met wat verbeelding voel je je werkelijk aanwezig in dit decor. De furieuze black metal zit bomvol melodieuze riffs en je moet meermaals luisteren om alles mee te krijgen. Deze riffs zijn letterlijk aanwezig van het begin tot het einde en ik kan me geen plaat uit het nabije verleden indenken waarop dat het geval was. Extraordinaire!

Andraos heeft er dan ook vijf jaar over gedaan om de deze onderneming tot een goed einde te brengen, maar dan nog is het resultaat fenomenaal. Verrukkelijke refreinen, gepijnigde vocalen en god weet ik hoeveel gitaren zorgen voor een constant magische sfeer in een onrealistische wereld, terwijl de subtiel aanwezige akoestische gitaar zorgt voor een nog authentieker gevoel. Dat er constant melodieuze stukken worden gebracht, wil niet meteen zeggen dat dit album toegankelijk is voor iedereen die ooit 1 zwarte noot heeft gehoord, neen, het betreft hier wel degelijk knoerthard zwarte zooi, maar wie weg kan met onbetamelijk snelle black metal met redelijk wat technisch vernuft, moet deze nieuwe worp van `Suhnopfer` zeker proberen. Let ook op het ongelooflijk knappe artwork dat meer herbergt dan je op het eerste zicht ziet!