Stormlord - Far

Stormlord - Far

Label : Scarlet Records | Archiveer onder black metal

Nima : Storrmlord behoort niet tot de meest productieve bands. De geschiedenis van deze Italianen gaat terug naar 1991, maar men heeft tot nu toe maar vijf langspelers uitgebracht. Gelukkig hebben ze wel telkens het lange wachten beloond met kwalitatief hoogwaardige albums. En ja hoor, we hebben er weer lang op moeten wachten, maar de zesde plaat, `Far`, maakt meer dan goed. Sterker nog, `Far` is voor mij het beste album sinds mijn persoonlijke favoriet, `The Gorgon Cult` uit 2004.

Fans van het oud werk, en vooral van de laatste twee albums, kunnen gerustgesteld zijn, want van stijlverandering is hier geen sprake. Symfonische, bij vlagen progressieve, black metal is hier nog altijd de wet en `Far` is een logisch vervolg op diens voorgangers. Wel hebben de heren zich wederom in alle aspecten verbeterd en komen met 50 minuten symfonische black metal van de bovenste plank, verdeeld over een tiental meesterwerkjes. Wat mij bijzonder vreugde doet is dat de death metal invloeden opnieuw beperkt zijn gehouden en dat de zwartgallige klanken wederom de bovenhand hebben. Wat mij daarnaast vreugde doet is dat het gaspedaal vaker ingedrukt wordt, waarmee de plaat een lekker agressief karakter heeft.

Uiteraard is ook het theatrale, waar Stormlord over het algemeen bekend om staat, hier volop aanwezig. De keyboards spelen hier een behoorlijk dominante rol, wat niet alleen het theatrale gebeuren onderstreept, maar het geheel nog epischer laat klinken. Dat contrast tussen snelle, agressieve black metal en theatrale, melodische toetsenpartijen geeft de muziek veel dimensie en zorgt voor veel dynamiek, en uiteraard afwisseling. En met deze formule zorgt Stormlord er altijd voor dat je je geen moment verveelt en dwingt je om bij de les te blijven. Ook vocalist Cristiano Borchi zorgt als vanouds voor veel afwisseling met zijn sterke performance, afwisselend tussen ijskoude black screams, diepe grunts en mooie cleane zang. Dat opera-achtige en naar The Sisters Of Mercy-neigende diepe vocalen komen we hier echter niet meer tegen. Zijn cleane zang doet mij hier meer denken aan dat van Ihsahn en hoe hij dat bij Emperor inzette. En ik moet zeggen dat dat prima bij de muziek past.

Overigens vind ik het knap dat de muziek ondanks diens complex karakter al meteen pakkend is, maar dat dat complexe juist ook telkens voor een nieuwe luisterervaring zorgt. En meerdere luisterbeurten is `Far` meer dan waard, want hoe vaker en beter je de plaat hoort des te meer schoonheden naar voren komen, die je bij de eerdere luisterbeurten niet hebt ontdekt. De plaat heeft tot slot een geweldige productie waardoor de grandeur van de muziek volledig tot zijn recht komt en het geheel nog grootser klinkt, en het prachtig cover artwork van Gyula Havancsak (o.a. Accept, Stratovarius, Destruction, Wintersun) maakt het plaatje compleet.

Zoals gezegd is dit symfonische black metal van de bovenste plank en het wordt tijd dat Stormlord eindelijk eens de erkenning krijgt die ze verdient. Fans van het oud werk kunnen dit blind aanschaffen, en ook liefhebbers van latere Behemoth, Dimmu Borgir, Carach Angren, Limbonic Art en consoorten, maar ook van 90s Cradle Of Filth, Hecate Enthroned en Bal-Sagoth zullen dit absoluut moeten beluisteren.