Semistereo - Zabriskii

Semistereo - Zabriskii

Label : Freia Music | Archiveer onder post rock / post metal

Wim S. : Semistereo is een band uit de omgeving Amsterdam die met `Zabriskii` alweer toe is aan haar vierde album. De voorgaande drie albums, waaronder het voorlaatste album `Trans Earth Injection`, konden vooral de pers en de fijnproever bekoren; het grote publiek heeft tot nu toe niet echt massaal kennis gemaakt met de muziek van de band. Dat gaat waarschijnlijk niet veranderen met de release van `Zabriskii`, want ook nu blinkt Semistereo uit in een (h)eerlijke mix van progressieve rock, symfo en metal. Muziek voor de liefhebbers The Pineapple Thief, A Perfect Circle en aanverwanten. Hetgeen aan de massa niet besteed is.

Het album opent sterk met `Last Part Of The Trail`; een lekkere riff, een fijne drive en de zang van Paul Glandorf welke daar naadloos op aansluit. Minder overtuigend vind ik het navolgende `Leap Into Flames`, waarin ik de finesse mis. Die hoor ik wel weer wat terug in `Crooked Teeth Necklace`; na een fijn begin gaat ook hier de botte bijl los in tweede deel, en dan vind ik de band niet op haar best. Zowel het instrumentarium als de zang vind ik minder geschikt voor heavy stukken; de band komt veel beter tot haar recht in subtiele of theatrale stukken. Zo is `Wreckage` een track waarin de band geen indruk weet te maken, terwijl men dat in `South Of Sobriety Street` weer wel moeiteloos doet. Mooie gitaarstukken van de heren Weijers en Weijburg gaan hand in hand met schijnbaar achteloos, uit de losse pols ritmisch werk van de sectie van de Graaf en Mastrangeli. Echt heel mooi, dat zwevende gedeelte. De enige heavy track waarop de band echt indruk maakt is `Lethargic`, puur en alleen vanwege die waanzinnig vette riff.

Conclusie: een volwassen band, een volwassen geluid, maar nog niet altijd het bijpassende songmateriaal. Niettemin verdient Semistereo wederom complimenten voor deze release.