Rendezvous Point - Universal Chaos

Rendezvous Point - Universal Chaos

Label : Long Branch Records | Archiveer onder prog / sympho metal

Leon : Rendezvous Point is een progressieve rock band uit Noorwegen die mij wel bekend voorkwam omdat ze eerder dit jaar zijn aangekondigd om te spelen op ProgPower Europe, waar ik altijd graag naartoe ga. Met Baard Kolstad (Leprous) op drums en Tangen Svenaes (Ihsahn) op keyboards heeft de band twee interessante namen in de gelederen. Minder bekend zijn zanger Geirmund Hansen, gitarist Petter Hallaraker en basgitarist Gunn-Hilde Erstad. De band bracht in 2015 het debuut `Solar Storm` uit die redelijk goed werd ontvangen door de media. Drie jaar later komt de band met het tweede album, `Universal Chaos`, die vanaf 24 mei te vinden is in de winkels on -en offline.

De band maakt progressieve rock, die zich overigens vaak op het randje begeeft van metal, zoals ik dat nog niet vaak heb gehoord. De muziek wordt getekend door de brede, soundscape-achtige, keyboard partijen van Svenaes en de zeer melodieuze zang van Hansen. De gitaren nemen bijna een ritme functie in, waarin nog een klein beetje melodie is gestopt, samen natuurlijk met de drums en basgitaren. Het geluid dat de band produceert is uniek en valt niet direct te vergelijken met andere bands, wellicht dat Leprous dan nog het meest dichtstbij komt. Hoe dan ook, de muziek zit goed in elkaar en is vaak uitdagend, vooral ritmisch vind ik het erg sterk, luister bijvoorbeeld eens naar de liedjes `Pressure` en `The Takedown`. Kolstad vind ik bij Leprous ook altijd een sterke drummer maar hij laat hier ook zien zijn stempel op de muziek te kunnen drukken. Verder moet ik zeggen dat alle muzikanten in de band uitstekend zijn, vooral de zang van Hansen is erg goed, wat bij deze muziek echt heel belangrijk is. Zijn stem doet mij bij vlagen denken aan Sting van The Police, waarschijnlijk door zijn hoge cleane stem, en Michael Rose van Distorted Harmony, maar bij nummers als `Unfaithful` laat hij zien ook wat hardere zangpassages aan te kunnen. Gelukkig wordt het album afgemaakt door een prima mix, hoewel ik wel denk dat de muziek beter tot zijn recht komt op de betere speakers.

De band mag tevreden zijn met `Universal Chaos`, het is echt een uitstekend album geworden met een bijzonder geluid. Hoewel ik eigenlijk geen kritiek heb moet ik wel eerlijk zeggen dat de eerste helft van het album sterker is dan het tweede deel, vooral `Unfaithful` en `Resurrection` vind ik beduidend minder sterk dan `Pressure` of het titelnummer `Universal Chaos`. Dat gezegd hebbende krijgt de band gewoon een verdiende hoge score want ik verwacht dat deze CD voorlopig nog wel even in mijn CD speler, of Spotify playlist, zal blijven staan. Het album is zeker niet voor iedereen maar ik denk dat de meeste prog liefhebbers `Universal Chaos` wel zullen waarderen. Een aanrader!