Paul Gilbert - Behold Electric Guitar

Paul Gilbert - Behold Electric Guitar

Label : Music Theories Recordings | Archiveer onder hardrock / aor

Henk : Nadat Mr. Big hun laatste wereldtour had afgesloten was het voor Paul Gilbert tijd om een nieuwe instrumentale plaat te maken, en getuige de titel staat deze geheel in het teken van de elektrische gitaar. Op drums en keyboards horen we Brian Foxworth en Asher Fulero. De viermansband wordt gecompleteerd door bassist Roland Guerin.

Op dit album hoor je slechts sporadisch iets van Mr. Big terug laat staan van Paul`s metal band Racer X. Het zijn twaalf songs waarin rock, pop, blues en jazz samensmelten. Het idee was om als band alles zonder overdubs in 1 take op te nemen. Daarvoor werd de hulp van producer John Cuniberti ingeroepen die bekend staat om zijn one-mic techniek. Deze CD zal voornamelijk de gitaristen onder ons kunnen bekoren. Het is geen plaat die je even opzet wanneer je even lekker wil ontspannen na je werk, al zijn `Let That Batterie Die` en `Every Snare Drum` daar wel geschikt voor. Het zijn de rustpunten op een album wat bol staat van de muzikaliteit maar daar zo nu en dan behoorlijk in door schiet. Veel muziek voor muzikanten waar structuur nog wel eens ver te zoeken is. Hetgeen dan wel weer een uitdaging is. `A Herd Of Turtles` is het vreemdste nummer omdat hier in drie korte verhalen verteld worden. Zeker het luisteren even waard. Verhaal drie is als je het mij vraagt zelfs autobiografisch. De conclusie is dat op `Behold Electric Guitar` Paul Gilbert eens te meer laat horen een geweldig gitarist te zijn, maar zoals gezegd zal het vooral voer voor muzikanten in het algemeen en gitaristen in het bijzonder zijn.