Meslamtaea - Niets En Niemendal

Meslamtaea - Niets En Niemendal

Label : Heidens Hart | Archiveer onder black metal

Martin : `Neonschemering`. Mooie titel. Het is misschien alleen niet het eerste dat te binnen schiet in relatie tot black metal. Niet dat men in dit genre vies is van enige post-apocalyptische associaties, maar toch. De overige songtitels op het tweede album van Meslamtaea, allemaal in het Nederlands overigens, zijn iets minder vervreemdend. Althans, `Vervreemdingszone` is eigenlijk ook weer heel mooi. Enfin, het wordt zelfs nog iets vreemder, want het duo haalt Alcest, Mournful Congregation en het vroege werk van Ulver aan als inspiratie. Dat tapt dus weer uit een heel ander vaatje. Pre-apocalyptisch dan maar?

Op papier is het dus best een ratjetoe allemaal, hetgeen een simpele vraag oproept over `Niets En Niemendal`: werkt het? Het antwoord hierop blijkt een tamelijk eenduidig ja. Meslamtaea is erin geslaagd om een coherent, goed werkend en goed geschreven tweede album neer te zetten. Hoewel het album stilistisch gezien black metal is, bevat het leeuwendeel van de riffs een melodieuze, tamelijk melodieuze inslag die `Niets En Niemendal` ondanks het continu hoge tempo een vrij doomy sfeertje geeft. Dit gaat wel ietwat ten koste van de scherpte; echt heftig is `Niets En Niemendal` vrijwel nooit. De invloeden van Ulver zijn dan ook eerder terug te horen in de sporadisch opduikende akoestische stukken dan in een ijzig, venijnig gitaargeluid.

De zeven composities op het album zijn behoorlijk sterk en luisteren gemakkelijk weg. Ze voelen meer aan als een doorlopend geheel dan als op zichzelf staande nummers. Zwakke riffs zijn niet te vinden op het album, maar de echt memorabele passages ontbreken vooralsnog. Productioneel gezien valt er op `Niets En Niemendal` weinig aan te merken. De sound is helder en krachtig, waarbij die kracht met name uit de gelaagde gitaarsound lijkt te komen. Enkel de productie van de vocalen had wel wat directer gemogen; nu verzuipen ze nogal in de mix en dat is uitgerekend bij twee vocalisten natuurlijk erg jammer.

`Niets En Niemendal` is al met al een prima plaat. De black metal van Meslamtaea is enerzijds relatief toegankelijk, maar biedt tegelijkertijd de nodige muzikale diepgang. Een en ander mag nog allemaal net iets scherper en duidelijker uitgewerkt, maar het potentieel is er zonder meer.