Entombed - Live Clandestine

Entombed - Live Clandestine

Label : Threeman Recordings | Archiveer onder death metal / grindcore

Vera : Entombed is, samen met o.a. Dismember, verantwoordelijk voor het fundament van Zweedse death metal eind jaren tachtig, begin jaren negentig. Hun eerste albums `Left Hand Path` en `Clandestine` staan in het geheugen van menig liefhebber van het hardere werk gebeiteld. Toen `Clandestine` 25 jaar oud was, werd er op 12 november 2016 in Malmo in de Live Concert Hall een speciaal concert georganiseerd. Dat bestond toen uit twee uitvoeringen van dit bejubelde album. Eerst trad er een orkest met koor aan dat het album speelde, met de bandleden slechts als onderdeel van het geheel. Het tweede deel bestond uit een live uitvoering van het integrale album door originele leden Alex Hellid (gitaar), Ulf Cederlund (gitaar en achtergrondzang) en drummer Nicke Andersson, aangevuld met zanger Robert Andersson en bassist Edvin Aftonfalk (beiden ex-Morbus Chron).

Daar verscheen in 2017 een DVD van, ook kon je dit uitgebreid beluisteren op cd. De nieuwe versie die in mei 2019 wordt uitgebracht is beperkt tot act II, dit wil zeggen de integrale metalen uitvoering van het album `Clandestine` plus het (weergaloze) bisnummer `Left Hand Path`. Ook op vinyl wordt dit nu verkrijgbaar. Natuurlijk is het fijn om deze oude songs nog eens te horen, met de triple thrash treat van MTV`s Headbangers Ball in gedachten, maar ook al is `Clandestine` een klassieker, deze live versies zijn toch wat minder qua geluid en productie. Dus kunnen we deze release vooral aanraden aan diehard fans of verzamelaars van vinyl. Temeer daar er eerder al eens een DVD van uitkwam.