Ciolkowska - Avtomat Proshlogo

Ciolkowska - Avtomat Proshlogo

Label : BNil | Archiveer onder prog / sympho metal

Jan-Simon : Rare jongens, die Russen. Dat is een vlugge conclusie na het beluisteren van `Avtomat Proshlogo` van de vanuit Sint Petersburg opererende progressieve spacerockband Ciolkowska. Live opgenomen in de studio is `Avtomat Proshlogo` een conceptalbum over karma en over hoe het verleden doorwerkt in het heden en in de toekomst. Heavy stuff dus, al moeten we het doen met de summiere omschrijving die door de band wordt gegeven.

Er staan negen songs op dit album. Een kort intro, twee covers van buiten Rusland volstrekt onbekende bands en zes eigen nummers. De Russische teksten blijven voor ons simpele westerlingen terra incognita. Zelfs met hulp van Google translate (of misschien juist daarom, wie zal het zeggen?) blijven de teksten van Ciolkowska tamelijk ondoorgrondelijk. Wat bijvoorbeeld bedoeld wordt met Na Vysote Derevev` (Op de hoogte van de bomen, tevens de volledige tekst van het nummer, ongeveer 40 keer herhaald) is mij een raadsel. Ook zal wel altijd onduidelijk blijven of het nummer `108`, waarvan de tekst regels bevat als Hare Joplin Hare Joplin Janis Joplin Hare Hare en Hare Cobain, Hare Cobain Kurt Cobain Hare Hare een grap is (zo klinkt het wel door de Russische uitspraak) of serieus verwijst naar het boeddhisme en Hare Krishna. 108 schijnt als getal in het boeddhisme bijzondere betekenis te hebben. Het zal wel, ik kan het niet helemaal volgen allemaal en doe verder geen moeite te begrijpen waar ze het over hebben.

Ik richt mij volledig op de muziek. Die is behoorlijk eclectisch. In beginsel is het een soort van indierock met progressieve tendensen zoals hoekige ritmes en ongebruikelijke maatsoorten die wordt gespeeld met een standaard rockbezetting waaraan een elektrisch versterkte ukelele en trompet zijn toegevoegd. Het resultaat is bij tijd en wijle bizar, maar juist daardoor ook weer verfrissend origineel. De meeste nummers zijn vrij lang (zes tot negen minuten) en waaieren in alle windrichtingen uit. Er is ruimte voor invloeden uit jazz, (Russische) folk, sixties en psychedelica. Het is alsof de oude Canterbury progsound a la Soft Machine, maar ook Gong en King Crimson, door een Russische gehaktmolen is gehaald. Het resultaat is een soort van muzikale stamppot die is gekruid met wat dissonante gitaarsolo`s. Niet iedereen houdt evenveel van de Russische keuken, maar dit is (even afgezien van de ongetwijfeld literair zeer zwaar op de maag liggende teksten) verrassend lichte en goed te verteren kost. En met een paar wodka`s achter de kiezen wordt het alleen maar beter.