Blind Guardian - Tokyo Tales (re-release)

Label : Nuclear Blast | Archiveer onder heavy / power metal

Release type: Re-release

Jori : Blind Guardian heeft in het jaar 2018 de hele discografie weer eens grondig opgepoetst voor een verse uitgave. De remixed and remastered uitgaves zijn mooie dubbel-cd`s geworden met bonus tracks en de originele muziek als tweede cd bijgevoegd, dit allemaal in prachtige hoesjes waarvan de ruggen van de doosjes een groot figuur vormen bij de complete verzameling. Op twaalf april 2019 werden de nieuwe versies van `The Forgotten Tales` en de live albums `Tokyo Tales` en het eenvoudig getitelde `Live` op het Europese vasteland uitgebracht.

Geinspireerd op het live album `Made In Japan` van Deep Purple kwam Blind Guardian met `Tokyo Tales`, de live atmosfeer in Japan is voor vele bands in het gitarengenre de trigger geweest om hun live albums daar op te nemen. Zo ook dus het live album debuut van onze Duitse vrienden. De verbetering in geluidskwaliteit is hier ietwat geforceerd. Door de bassen van deze oude en kwalitatief toch minder geavanceerde opname teveel te boosten krijgt het nogal een irritante zoem mee. Wanneer ik echter zelf de basknop omlaag draai is het gelukkig prima te behappen.

De setlist van dit album besloeg de vier albums die de band tot dan toe had, dus tot `Somewhere Far Beyond`. Er zijn nog steeds een hoop fans die deze vier albums de beste periode van de band vonden, vooral zij kunnen met dit live album dus flink hun lol op. Los van de verplichte nummers van wat toen het nieuwste album was, hebben we natuurlijk ook klassiekers als `Valhalla`, Majesty` en `Lost In The Twilight Hall`. Opvallend is de afwezigheid van `The Bards Song`, wat wel op `Somewhere Far Beyond` staat. Blijkbaar had de band op dit put nog niet door dat ze hier goud in handen had. Als bonus track is hier op subtiele wijze een mooie live versie van `Lord Of The Rings` ingelast, dat maakt toch weer een hoop goed! De plaat sluit nog wel steeds af met een knetterende up-tempo live versie van `Barbara Ann` van The Beach Boys.

Meer informatie