Amulet - The Inevitable War

Amulet - The Inevitable War

Label : Dissonance Productions | Archiveer onder heavy / power metal

Henk : In 2014 bracht het Londense Amulet hun eerste album `First Time` uit via Century Media. Door collega Jori werd dit album destijds beoordeeld met slechts 50 punten. Eens kijken of de band met `The Inevitable War` hogere ogen kan gooien. Aangezien ik het eerste album niet ken ga ik er met frisse moed in. De band heeft ten opzichte van het vorige album een nieuwe zanger, bassist en drummer in de gelederen dus dat zal al een heel verschil maken. Het album opent met `The Satanist` en maakt meteen duidelijk dat de band de NWOBHM hoog in het vaandel heeft staan. Een prima song die gevolgd wordt door het uptempo `Shockwave` wat je zou kunnen omschrijven als het bastaard broertje van Maiden`s `Be Quick Or Be Dead`.

En laat daar nou precies de schoen wringen bij Amulet want ook het navolgende `Burning Hammer` is een blauwdruk van een bekend nummer, namelijk `Turbo Lover` van Judas Priest. Helaas kan je vervolgens aan elk nummer wel een band hangen die gekopieerd wordt. `Call Of The Siren` is aan Manowar te linken en `Siege Machine` heeft weer te veel Iron Maiden raakvlakken. Wel moet er gezegd worden dat de band een strakke presentatie neer zet en de nummers zijn op zich prima. Dit met uitzondering van het instrumentale `La Noche De Las Graviotas`. Een niemendalletje ter meerdere eer en glorie van de gitaristen welke gewoon achterwege had kunnen blijven. Als de band een eigen identiteit kan ontwikkelen op een volgende release kan er iets moois ontstaan. De afsluitende en veruit beste track, `Roundhead I, Before The Batlle II, The Inevitable War III` is daar een voorbeeld van. Nu blijft men hangen in de grauwe middenmoot door al dat gekopieer van hun muzikale helden.