Enchantya - On Light And Wrath

Enchantya - On Light And Wrath

Label : Inverse Records | Archiveer onder prog / sympho metal

Sjak : Enchantya is een Portugese symfonische metal band die met deze `On Light And Wrath` plaat toe zijn aan hun tweede release, nadat ze in 2012 reeds hun full-length debuut-album `Dark Rising` op de markt hebben gebracht. Dat debuut was nu niet echt een opzienbarende release en dat zal er waarschijnlijk toe hebben bijgedragen dat het ruim zeven jaar heeft geduurd voordat men met een opvolger op de proppen is gekomen. En heeft die lange pauze dan een positief effect gehad op de kwaliteit van het song materiaal? Nou, na een intensieve beluistering van wat deze `On Light And Wrath` te bieden heeft zou ik zeggen van wel. De elf aanwezige nummers vertonen lekker veel variatie, maar blijven ten alle tijden gestructureerd en enigszins toegankelijk.

Er is nog wel ruimte voor verbetering, want van een nummer als `Alma` wordt ik niet echt warm maar het merendeel van wat Enchantya on hier brengt is toch zeker wel de moeite waard. Dat wordt met name veroorzaakt door de veelzijdigheid van zangeres Rute Fevereiro die dit element in haar stem optimaal gebruikt op dit album. Ze gromt, ze kreunt, ze gilt, ze fluistert, ze praat, ze schreeuwt en daar tussendoor zingt ze nog prima ook. Die veelzijdigheid komt het best tot uiting in het enigszins hysterische, maar zeer fraaie `Hide Me, terwijl het erg goed opgebouwde `Deception (Since You Lied)`, wat voor mij het beste nummer van het gehele album is. haar zuivere zangstem het best tot uiting laat komen.

Met `On Light And Wrath` laat Enchantya in ieder geval overduidelijk horen een enorme progressie te hebben gemaakt ten opzichte van de debuutplaat en daarom kunnen de symfonische metal liefhebbers met een voorkeur voor enigszins complexe en niet alledaagse nummers hun hartje weer ophalen. `On Light And Wrath` is dan ook een sterke revanche voor het wat tegenvallende debuut.