Protector - Summon The Hordes

Protector - Summon The Hordes

Label : High Roller Records | Archiveer onder speed / thrash metal

Nima : Sinds de herrijzenis in 2011/2012 zijn frontman Martin Missy en zijn Protector weer aardig op weg. Naast de nodige nevenreleases heeft de band met `Reanimated Homunculus` (2013) en `Cursed And Coronated` (2016) twee geweldige albums uitgebracht, die de band wat mij betreft volledig terug op de map hebben gezet.

Onlangs kwam de band, trouw na drie jaar, met `Summon The Hordes`, en de fans kunnen wederom gerustgesteld en opgelucht zijn. Het album gaat namelijk in dezelfde stijl verder als diens voorgangers en is simpelweg een typische Protector plaat. Sterker nog, hier grijpt men nog meer terug naar de sound en stijl van eerste twee albums, en thrash en death metal zoals dat vooral in de eind tachtiger jaren en begin jaren negentig werd gespeeld. En dat klinkt verdomd smakelijk en heeft een bijzonder fijne ouderwetse charme.

Wat we hier hebben is een kleine 40-minuten old-school thrash/death metal festijn die je van begin tot eind aan het headbangen zet. De plaat is bovendien ouderwets afwisselend en bevat naast de nodige snelheidsduivels ook voldoende stevige mid-tempo stampers en duistere, slepende stukken, waardoor er geen moment sprake is van verveling. Ondanks de ouderwetse aanpak, en de eveneens ouderwetse sound en productie, klinkt het geheel echter geen moment gedateerd. Sterker nog, het klinkt allemaal tien keer spontaner en authentieker als de meeste retro-bands in deze stijl. Het gave cover artwork maakt het plaatje compleet, en alles bij elkaar hebben we hier wederom een juweeltje van de heren die de fans van ouderwetse thrash/death metal in het straatje Morbid Saint, Devastation, Messiah, Merciless, Possessed, Minotaur, Legion Of The Damned en soortgelijke acts, die net zoals ondergetekende niks moeten hebben van de moderne wending die het genre heeft gekregen, gerust kunnen aanschaffen.