Osiah - Kingdom Of Lies

Osiah - Kingdom Of Lies

Label : Unique Leader | Archiveer onder death metal / grindcore

Berto : Regelmatig gepromoot als Engeland`s bruutste band, heeft Osiah sinds de oprichting de nodige wijzigingen doorgemaakt. Van band tot eenmansproject tot weer een band, het kan allemaal in het gekke metalen wereldje. Met het nieuwe `Kingdom Of Lies` heeft de band alles eraan gedaan om inderdaad als zwaarste en bruutste band de geschiedenis in te gaan.

De deathcore van de band is zwaar gebaseerd op breaks die van hoog en midtempo naar enorm laag en traag gaan en daarbij ondersteund worden door enorm lage bastonen die zelfs gaan vervormen. `Return To The Old World` zet de toon en het gehele album blijft zo enorm hard en bruut. De zang van Ricky Lee Hooper gaat van grunt naar `squeal` en weer terug. Het maakt het allemaal geen makkelijke kost en het duurt dan ook even voor je de juiste mindset gevonden hebt om dit album te waarderen en op zijn juiste waarde weet te schatten (of ik word gewoon oud, dat kan ook natuurlijk). Het is gelukkig niet alleen maar bruutheid wat de klok slaat, er is ook ruimte in de songs voor techniek, voor een klein gevoel voor melodie zelfs. De riffs hebben een zekere doelmatigheid in zich en zijn ontdaan van alle tierelantijnen en gaan direct voor de weke delen van het lichaam, maar als ze die hebben gevonden gooien ze er even een melodieus riffje tussendoor. Daarnaast schrijft Osiah ook gewoon songs met een kop en een staart, geen muur van geluid die drie minuten duurt en over je heen rolt als een stoomwals.

Gewoon een album vol met goede deathcore songs met een zekere diepgang, muzikaal dan. Tekstueel handelt het over van alles wat sinister is, aangevuld met een beetje horror en dat soort dingen. Pak gewoon de teksten erbij, verstaan doen je het toch niet. Mensen uit mijn omgeving typeren de zang als het overgeven door iemand die daarna zijn keel luidruchtig schraapt en weer over zijn nek gaat en dit allemaal tijdens het imiteren van een varken dat klaar komt. Typisch deathcore dus, dit Osiah. Maar wel lekker als je er moeite voor doet.