Mental Cruelty - Inferis

Mental Cruelty - Inferis

Label : Unique Leader | Archiveer onder death metal / grindcore

Berto : In het deathcore genre draait het niet om originaliteit, maar om wie heeft de ziekste breakdowns in zijn songs stopt en wie komt het meest heavy uit de hoek. Mental Cruelty uit Duitsland doet hier ook aan mee door een album te schrijven dat verre van origineel is, maar wel enorm heavy en bruut en bol staat van de genoemde breakdowns, met `Blood Altar` als de absolute winnaar van het album in dat respect.

De stem van Lucca Schmerler begeleidt de songs met zijn enorm lage grunt en squeals. Op `Tormentium` horen we een ander wapen van de band en dat is groove. Het maakt de nummers, zeker voor een minder ingewijde metalfan, iets toegankelijker en maakt dat je na het beluisteren van de plaat minder het gevoel hebt geraakt te zijn door een sloophamer, want dat is over het algemeen wel het gevoel dat Mental Cruelty wil overbrengen. Lekker ook is het gitaarwerk in dit nummer, het laat ook een beetje de creativiteit van de band horen. Hoewel `Inferis` veelal midtempo is, gaat `Mundus Vult Decipi` op volle snelheid van start en valt ook de afwisseling inde stem van de heer Schmerler op, die alle registers open trekt. Later valt het nummer bijna stil, zo ver valt het tempo omlaag. Een van de betere songs op dit album.

Mental Cruelty heeft met `Inferis` een volwassen en goed klinkend deathcore album afgeleverd, dat zeker voor de fans als een aanwinst van het genre kan worden beschouwd, al ligt de band wel qua sound erg dicht tegen genregenoten Carnifex en Thy Art Is Murder aan. Maar who cares`, we hebben de ziekste breakdowns moet de band hebben gedacht.