Hecate Enthroned - Embrace Of The Godless Aeon

Label : M-Theory Audio | Archiveer onder black metal

Koen B. : Sorry mensen, maar ik ben meteen na de aanschaf van `Upon Promethean Shores (Unscriptured Waters)` in 1995 gestopt met het volgen van Hecate Enthroned. Niet dat ik het kut vond of zo, ik vind een nummer als `An Ode For A Haunted Wood` namelijk nog steeds uitermate briljant (ook al was de videoclip die wel eens op MTV werd uitgezonden ietwat lachwekkend). Ik dacht echter dat het na het debuut alleen maar bergafwaarts zou gaan met het gezelschap uit het Verenigd Koninkrijk dus ik dacht: ik kan maar beter meteen op het hoogtepunt stoppen.

Bijna een kwart eeuw later moet ik er dan toch aan geloven: ik moet de nieuwe CD van Hecate Enthroned reviewen. Deze heet `Embrace Of The Godless Aeon` en deze is uitgekomen via het Amerikaanse M-Theory Audio label. Ik had nog nooit van deze club gehoord, maar ik zie op hun website dat ze ook acts als Sworn Enemy en The Absence onder hun vleugels hebben. Bands die overigens uit een heel ander muzikaal vaatje tappen. Onderzoek op onder meer Metal Archives wijst uit dat `Embrace Of The Godless Aeon` het zesde full-length album is en dat er een hiaat zit van zes jaar sinds het vorige studio album `Virulent Rapture` (2013).

Zullen we het nu eindelijk eens over de muziek van `Embrace` hebben? Dit is voor mij een van de knallers van 2019! Tot dusverre natuurlijk want we zitten nog redelijk vroeg in het jaar. Maar wat een ge-wel-dige release is dit geworden! Deze CD / LP / boxset heeft daadwerkelijk alles wat je van een melodieuze black metal schijf mag verwachten: power, snelheid, agressie, melodie, ijzersterke songs een ijselijk gekrijs en een onberispelijke uitvoering. Waar een vergelijkbare groep als C.O.F. mijn aandacht op hun laatste releases mijn aandacht slechts matig wist vast te houden slaagt Hecate Enthroned daar met vlag en wimpel in. Blijkbaar heb ik nog wat in te halen van de afgelopen 24 jaar.