Exumer - Hostile Defiance

Exumer - Hostile Defiance

Label : Metal Blade | Archiveer onder speed / thrash metal

Nima : Heeft Exumer eigenlijk nog introductie nodig? De band rondom zanger/frontman Men Von Stein heeft dankzij het legendarisch debuut, `Possessed By Fire` (1986), maar ook diens opvolger `Rising From The Sea` (1987) al decennialang een cultstatus in de underground en is een van de levende legendes van de thrash. Maar liefst 25 jaar na de tweede elpee sloeg men in 2012 opnieuw toe met het ijzersterke `Fire & Damnation` en wist dat te overtreffen met `The Raging Tides` (2016).

De vijfde langspeler, `Hostile Defiance`, die vorige maand verscheen, is niet de regelrechte old-school thrasher geworden die ik had verwacht en waarop ik had gehoopt. Begrijp me niet verkeerd hoor, want de Exumer-elementen zijn absoluut aanwezig en wat we hier hebben is absoluut thrash metal. Voor deze plaat heeft men echter gekozen voor een andere, meer hedendaagse aanpak. U kent het wel; diezelfde metamorfose die veteranen zoals Exodus en Kreator en vele genre- en tijdperkgenoten door de jaren heen zijn ondergaan. Er is veel meer melodie en vooral ook groove en het klinkt, ondanks de aanwezige old-schoolelementen behoorlijk modern. Daarmee heeft de band, mijn inziens, een behoorlijk stuk eigen identiteit verloren. Hetgeen trouwens niet noodzakelijkerwijs een nadeel is, want slecht is dit absoluut niet! Puur muzikaal en technisch gezien is dit zelfs het meest compleet werk van de band tot nu toe. De nummers zitten ook bomvol gave en pakkende riffs en aan agressie en beukwerk komt de plaat zeker niet tekort. Ik mis alleen dat het-factor en daarmee ook de gedenkwaardigheid die het voorgaand werk kende. Zelfs na meerdere luisterbeurten kan de plaat mij niet omverblazen zoals diens voorgangers dat deden. Door de moderne sound en productie mis ik daarnaast de spontaniteit die ik van Exumer ken.

Al met al is `Hostile Defiance` voor mij niet meer dan een aardige, moderne thrash album. Gevoelsmatig doet het album mij dan ook het minst van de vijf. Dat heeft echter alleen te maken met mijn persoonlijke voorkeur voor het ouderwetse en het feit dat ik, op enkele uitzonderingen na, niet warm wordt van dit soort hedendaagse thrash. `Hostile Defiance` heeft echter alles om op de huidige markt grote successen te behalen en de band zal hiermee ongetwijfeld nieuwe zieltjes winnen. Thrashers die in tegenstelling tot ondergetekende geen moeite hebben met een moderne sound en aanpak (en het passende, lelijke cover artwork) kunnen gerust 10 punten bij het eindoordeel optellen.