Celestivl - TenTimesTwo

Celestivl - TenTimesTwo

Label : Eigen beheer | Archiveer onder prog / sympho metal

Sjak : Female fronted symfonische metal is de laatste jaren zeer populair en de nieuwe bands groeien dan ook als appels aan de bomen. Een van die nieuwe vruchten aan het metal firmament is het uit Birmingham, Engeland afkomstige Celestivl, die met deze `TenTimesTwo` hun debuut-album op de markt kwakt. Bij nader inzien blijkt deze band echter niet zo nieuw te zijn, want eigenlijk is Celestivl een voortzetting van het gezelschap Celestial Wish, waarin zangeres Saneeta Ram en gitarist Daniel Carpenter actief waren en die in 2014 de, overigens vrij matige, zes-track EP `Our Creation` op de markt brachten. Waarom Saneeta en Daniel in 2017 kozen voor een naamswijziging naar Celestivl is me niet helemaal duidelijk, maar feit is wel dat men vanaf dat moment door de toevoeging van drummer Louisa Scarff en bassist Andy Morris als viertal door het leven ging.

Heeft Celestivl als band iets toe te voegen aan de reeds overvolle symfonische rock scene? In eerste instantie zou je geneigd zijn te denken van niet, want de negen aanwezige nummers zijn niet echt bijzonder of vernieuwend te noemen. Nu hoeft dat ook niet direct, zolang het materiaal maar in staat is om de luisteraar te boeien en daar hebben de nummers op deze `TenTimesTwo` wel wat tijd voor nodig. Het introduceren van de nodige pop-invloeden in het enigszins bombastische song materiaal van Celestivl blijkt na verloop van tijd behoorlijk aangenaam te klinken en na de nodige luisterbeurten slaat de oorspronkelijke scepsis dan ook om in een bepaald, wel enigszins gematigd, enthousiasme. Nummers zoals opener `Melisandre`, het lekker vlotte `Spires`, de eerste single `Blasphemous` en het lange titelnummer `TenTimesTwo` beginnen na verloop van tijd hun ware schoonheid prijs te geven, maar daartegenover heeft men met de piano-ballad `Along The Way` en het erg poppy `Sabrina (I`ll Cover You)` ook een aantal nummers op het album geplaatst die me zelfs na vele luisterbeurten niet veel doen.

Zangeres Saneeta Ram laat horen uit het goede hout gesneden te zijn en ook gitarist Daniel Carpenter laat af en toe leuke dingen horen, maar vooralsnog biedt deze `TenTImesTwo` nog wat te weinig om echt als een topper in het genre gezien te worden. De plaat kan dan ook gecategoriseerd worden als een redelijk interessante, maar zeker geen bijzondere release. Wellicht dat men dat bewaard voor de opvolger van deze `TenTimesTwo`, maar dat valt nog te bezien. Voor nu heeft men in ieder geval een degelijk debuut afgeleverd, die voor de liefhebbers van het genre zeker het uitproberen waard is.