Abnormality - Sociopathic Constructs

Abnormality - Sociopathic Constructs

Label : Metal Blade | Archiveer onder death metal / grindcore

Dennis : Zojuist teruggekomen van drie dagen genadeloos hard beuken op Netherlands Deathfest wacht de volgende klus al weer op mij te wachten in de vorm van de nieuwe schijf van Abnormality, die ik mag bespreken voor Lords of Metal. Het laatste wapenfeit van de technische death metal band uit Massachusetts was het tweede album `Mechanism of Omniscience` dat in 2012 via Metal Blade Records uitkwam. Ook voor het nieuwe album `Sociopathic Constructs` staat het door frontvrouw Mallika Sundaramurthy aangevoerde kwintet onder contract bij Metal Blade Records, waardoor de band wederom op uitstekende promotie en distributie kan rekenen.

Abnormality liet op de eerdere twee albums al horen uitstekende technische, maar vooral brute death metal te kunnen spelen en op `Sociopathic Constructs` gaan zij daar meedogenloos hard mee verder. Supersnelle en agressieve drumpartijen zijn heerlijk intens en worden aangevuld met groovende riffs en melodieuze gitaarpartijen. De combinatie van bruut geweld en tragere stukken zorgen voor een fijne dynamiek op de plaat. Zangeres Mallika mag er dan klein en tenger uitzien en in interviews bijna verlegen overkomen, maar zodra zij begint te grunten dwingt zij daarmee meteen respect af, wat een strot heeft deze vrouw. Negen tracks werden opgenomen met producer Peter Rutcho (Revocation, Havok) en Shane Frisby (Becoming The Archetype) in The Brick Hithouse Studio en het resultaat mag er wezen.

Fans van brute technische death metal in de stijl van Origin moeten `Sociopathic Constructs` zeker eens gaan beluisteren. En mocht je de band live willen zien, in juli gaat de band op tour met Gorgasm en Cenotaph door Europa waarbij ook Nederland en omstreken wordt aangedaan.