Savage Messiah - Demons

Savage Messiah - Demons

Label : Century Media | Archiveer onder heavy / power metal

Koen W. : `Demons` is het vijfde album van deze Britse band. Ooit startten ze als een thrash gezelschap, maar anno 2019 is daar niet veel meer van over. Door de albums en de jaren heen veranderde hun geluid naar melodieuze mainstream metal. Het leverde hun alleszins een pak nieuwe fans bij en optredens op gerenommeerde festivals zoals Wacken, Hellfest, Graspop en zoveel andere. Juist voor het schrijven van dit album werd oprichter, gitarist en zanger David Silver papa en het vaderschap zorgde voor een boost aan inspiratie en heel wat nieuwe verantwoordelijkheden. Ondertussen verliet hij ook het natte Engeland en vertoeft hij momenteel in het Italiaanse Verona.

Op `Demons` gaat de band nog meer de richting uit van een wijdverspreid publiek en laat heel wat verschillende gezichten zien. Opener `Virtue Signal`, `Heretic In The Modern World` en `Under No Illusions` zijn ronduit rockende, moderne metalsongs met heel wat catchy elementen. Vooral de meeslepende refreinen geven alles heel wat schwung. Muzikaal hoor je al eens een snellere gitaarpartij die zich wat ophoudt in de stijl thrash, moderne metal en zelfs een likje metalcore. Wat ik van die eerste helft zeker onthoud is het zachtere `Parachute`, een cover van de Amerikaanse country/folk Grammy winnaar Chris Stapleton. Al vanaf de eerste seconden eerder melodieuze gitaarlijn laat het zijn charmes op je los. De eerder melancholische raspende vocalen worden heel catchy gebracht. Ondanks de aanwezigheid van de nodige snellere uptempo nummers is er echter ook heel wat ruimte voorzien voor ronduit semi ballads of in andere woorden goed in het oor liggende muziek voor een wijdverspreid publiek. Met `The Lights Are Going Out` en `Until the Shadows Fall` zijn dat er al drie. Het lijkt misschien wat een gemakkelijke weg naar succes maar het bevat heel wat cachet en hoe afkerig je ook mag staan tegenover dit soort muziek, Savage Messiah heeft het goed gedaan en laat een mooi en divers album horen.