Tempel - Tempel

Tempel - Tempel

Label : Jansen Records | Archiveer onder post rock / post metal

Bart M. : Zaterdagmiddag lag er ineens een vrij platte envelop op mijn mat. Ik zeg vrij plat omdat Lords Of Metal meestal een stuk of vijf cd`s tegelijk stuurt. Nu zat er slechts 1 in de envelop, het debuutalbum van Tempel. Het was de juiste keuze deze alleen te sturen want de muziek is zo wijd en wild dat er niet meer bij had gepast. De outlay is op zich al erg uitnodigend maar het duurde even voordat ik de moed bij elkaar had geraapt hem op te zetten, vanwege de naam van de band en de cover art had ik behoorlijk wat verwachtingen gekweekt.

Er volgde geen greintje teleurstelling, eerder een bevestiging van de verwachtingen en daar dan nog een schepje bovenop. Waarom dan? Tempel maakt een bijzonder interessante mix van proto metal en post hardcore. Elk nummer weer wordt de luisteraar teruggeworpen naar een ouderwetse, aangename metal waarbij je constant het gevoel bekruipt dat je klaar wordt gestoomd voor iets groters en beters, en vervolgens maakt de muziek dit waar door voort te borduren op het geluid en wegen in te slaan die even onverwacht als gelukzaligmakend zijn. Vette riffs, meevoerende melodieën, harde vocals. Zoals het proto en post versies betaamt flirt Tempel met meerdere stijlen, maar doet dit heel ingetogen, waardoor er een heel recht door zee geluid ontstaat dat toch elk moment weer verrast.

`Tempel` is het debuutalbum van deze band, waarvan Kvelertak drummer Kjetil Gjermundrod en twee van zijn broers de spil zijn. Het is een harde, eerlijke aanslag op alle zintuigen en het is duidelijk een album dat zoveel wegen bewandelt dat het voor bijna iedereen interessant is. Welke stijl je ook als favoriet hebt, dit album gaat je keihard raken.