Demonoid - Riders Of The Apocalypse

Demonoid - Riders Of The Apocalypse

Label : Nuclear Blast | Archiveer onder speed / thrash metal

Frank D. : "Sodeju! DIT IS GOED!, zie hier mijn eerste reactie na het openingsnummer van Demonoid's debuut album 'Riders Of The Apocalypse'. Een blik op de bio van de band maakt al snel duidelijk dat achter deze nieuwe ster aan het firmament oude krachten schuilgaan. De line-up herbergt namelijk niemand minder dan Christofer Johnsson (zang), Kristian Niemann (gitaar), Johan Niemann (bass) en Rickard Evensand (drums) oftewel drie maal Therion aangevuld met de meppende kracht van Chimeria. "Made in Sweden dus, en dat is normaal gesproken al een goede aanbeveling.

Anders dan men zou verwachten heeft het geluid op 'Riders Of The Apocalypse' weinig te maken met de symfonische metal van Therion. Nee, het bombastische geluid van Demonoid lijkt meer op een monster van Frankenstein waar ledematen van bands als Kreator, Dimmu Borgir en Deicide in zijn verwerkt. Kortom, we hebben hier te maken met old school death thrash metal vermalen met moderne black metal. Direct bij het eerste nummer 'Wargods' wordt de luisteraar onder de voet gelopen door een horde metalgoden op oorlogspad, opgezweept door de furieuze drums van Evensand. Woest beukt de band negen nummers lang op de luisteraar in met een nachtmerrie-achtige onheilspellendheid. Tracks als '14th Century Plague', 'Hunger My Consort', 'The Evocation' (met een stiekeme verwijzing naar Therion) en het afsluitende 'Death' zijn door de duisternis genspireerd en zijn klassiekers in wording. Er is werkelijk geen enkel minpuntje te ontdekken aan deze cd. De productie klinkt als een klok, Christofer grunt alsof zijn leven eraf hangt, Kristian levert eerste klas gitaarwerk af en de ritmesectie voorziet het geheel van een superstrakke basis. 'Riders Of The Apocalypse' klopt stomweg van voor naar achter en van links naar rechts.

Na een aantal keren naar het 47 minuten durende album te hebben geluisterd, rest mij enkel nog de moeilijke keuze van de waardering. Is dit album een perfecte 100/100 waard? Nee, daarvoor is het niet vernieuwend genoeg, maar omdat de uitvoering foutloos is zal deze CD in mijn jaarlijst 2004 op een hoge positie gaan terugkomen. Hail, Riders Of The Apocalypse, hail!