Deus Mortem - Kosmocide

Deus Mortem - Kosmocide

Label : Terratur Possessions | Archiveer onder black metal

Wilco : Er komt weer een potje extreme black metal onze kant op. Het Poolse Deus Mortem heeft reeds twee albums op de wereld los gelaten en nu is het de beurt aan nummer drie. De eerste twee albums ken ik niet, maar konden rekenen op grote waardering binnen dit e-zine. Opgeteld zitten de leden van deze band in niet minder dan 25 bands. Aan de ervaring zal het derhalve niet liggen. Black metal is niet direct mijn genre, maar zo nu en dan zit er erg lekker spul tussen. Dat is echter onvoldoende om echt trev, cvlt, grim en frostbitten te zijn natuurlijk. Ik kick dan ook niet op slechte producties waarop het lijkt alsof je je grindpad aan het zandstralen bent. Dat is gelukkig hier niet het geval, maar het geluid had van mij een stuk beter en strakker gemogen.

Omdat het album geen echt sterke productie kent moet je echt aandachtig luisteren naar wat deze Polen te bieden hebben. Na een paar luisterbeurten op volle kracht wordt dan de ware aard van het album pas geopenbaard. Jammer voor diegenen met weinig geduld, want tijdens de eerste luisterbeurt zou je kunnen denken dat het album bestaat uit eentonig geraas. De muziek op dit album zit namelijk wel vol sterke stukken. Mooie leads, goede overgangen en bovenal lekkere brute black metal, die denk ik soms tegen war metal aanschurkt. Bij veel black metal ontbreekt de agressie en afwisseling, maar daar is op dit album geen sprake van. Door de verschillende bedenksels en hooks levert men herkenbare nummers af die bol staan van de duisternis.

Ik lees her en der vergelijkingen met Immortal, Satyricon en Dark Funeral. Die zijn uiteraard wel terug te horen, maar ik herken veel meer The Crown (ten tijde van `Eternal Death`), Watain en Necromantia in deze muziek. Uiteindelijk ben ik niet zo enthousiast als mijn voorgangers, maar kan ik niet ontkennen dat dit geen vervelend album is. Het heeft echter tijd en een flink volume nodig. Een beter geluid en wat meer afwisseling in de vocalen zou dit album echter naar een nog hoger plan tillen. En een dikke vinger naar diegenen die het dan te clean en niet trve vinden.