Amon Amarth - Berserker

Amon Amarth - Berserker

Label : Sony Music Entertainment | Archiveer onder death metal / grindcore

Vera : Het Zweedse Amon Amarth is opgerukt tot de hoogste divisies in ons geliefde metalwereldje. Het is nog steeds hartverwarmend om vast te stellen dat een band die we van in het begin volgden, nu op wereldwijd succes kan rekenen. Dat is hen bovendien gelukt met Viking metal, in dit geval een mix van melodieuze death metal, klassieke heavy metal en een ruig imago. Drie jaar geleden kwam `Jomsviking` uit en dat was een conceptalbum. Ditmaal besloot de band een rechttoe rechtaan album te maken met losse onderwerpen, maar natuurlijk hebben die allen min of meer te maken met Vikingen en strijdvaardigheid.

Men besloot het schrijf- en opnameproces ditmaal iets anders aan te pakken. De heren namen preproductie demo`s op met landgenoot Peter Tagtgren en togen vervolgens naar de VS om heel het proces nog eens over te doen met producer Jay Ruston. Nooit werkten ze eerder met die man, maar hij liet hen de songs een voor een als geheel opnemen in plaats van drums en daarna de rest. Dit bevorderde de spontaniteit en het live gevoel in de studio. Op dit elfde studioalbum vinden we twaalf uitstekende, brandnieuwe songs, geen gastbijdragen ditmaal en de vertrouwd klinkende opzwepende deunen denderen massief de boxen uit.

`Fafner`s Gold` vangt aan met charmante akoestische gitaren en fraaie leads, pas daarna volgt een acceleratie en de voortvarende sound met energieke gitaaraccenten. Explosieve riffs op een stompend ritme, met de ruige death grom van Johan Hegg als ijkpunt. Er is zelfs een kort gesproken fragment. Gul overgoten met spetterend gitaarwerk houden het bonkende `Crack The Sky` en `Mjolner, Hammer Of Thor` het tempo hoog. Om daarna in het mediumtempo `Shield Wall` strak en intens te overtuigen. Hier houdt men al vlug halt voor tokkelende gitaren met een mysterieus gesproken tekst, maar steeds blijft het episch. In `Valkyria` horen we piano op het einde, maar met de single `Raven`s Flight` levert de band 1 van de hoogtepunten. De sound lonkt even naar Gothenburg, maar de furie is ook ontzettend aanstekelijk, zodat dit optimistische nummer over strijd meteen tot nieuwe meezinger gebombardeerd kan worden. Nog een knaller is `Ironside`, dat zelfs enige cleane, lage zanglijntjes van Hegg oplevert. Het begin is ook fantastisch: heldere tokkelende gitaren gaan over in een gitaarmanie die grenst aan black metal en later duikt zelfs een stoer mannenkoor op. Knappe song!

`The Berserker At Stamford Bridge` heeft een historische achtergrond. Het is een verhaal waarin de Engelsen oprukken en de Vikingen uiteindelijk hun machtige, berserker de brug opsturen als ultiem afschrikmiddel. Het is een iets complexere song qua structuur, met een fijne neoklassieke gitaarsolo. Amon Amarth schuift trouwens muzikaal meer en meer op naar klassieke heavy metal (weliswaar met death metal zang), dat wordt ook duidelijk in het aangenaam rockende `When Once Again We Can Set Our Sails`. En na de twee resterende uptempo songs `Skoll And Hati` en `Wings Of Eagles` hebben onze geliefde Vikingen nog een fraaie verrassing voor ons in petto. In de epische afsluiter weerklinken strijkers en piano. Het tempo is traag, de gitaarsolo`s sierlijk. De verhalende zang gaat over het overwinnen van je demonen en voegt toch een nieuw element aan de sound toe, zelfs wanneer er later in de song een lichte acceleratie volgt.

Zo heeft Amon Amarth binnen de eigen niche, maar met veel inzet en talent toch weer een heerlijk album ingeblikt dat hun succes ongetwijfeld nog zal vermeerderen. En daar staan wij volledig achter! Begin juni is Amon Amarth hoofdact op Fortarock, later die maand zullen ze ook de weide van Graspop platspelen! Go go go!