Alabama Thunderpussy - Fulton Hill

Alabama Thunderpussy - Fulton Hill

Label : Relapse | Archiveer onder hardrock / aor

Frank D. : Het blijft een van de koelste bandnamen in de hedendaagse rockscene: Alabama Thunderpussy. Een testosteron snuivende naam met ballen. Maar goed, zo'n naam werkt natuurlijk alleen maar als de inhoud ook klopt en dat was bij deze Amerikanen tot op heden zonder meer het geval.

De uit Richmond, Virginia afkomstige band heeft na het vierde album 'Staring At The Divine' afscheid genomen van frontman Johnny Throckmorten (in goed overleg ook al zal die bewering bij menig collega een wenkbrauw doen fronzen). Zijn vervanger is Johnny Weils. En hoewel dat zeker even wennen is, brengt de nieuwkomer het op 'Fulton Hill' er niet slecht vanaf. Hier en daar blijkt dat hij wel nog in zijn nieuwe habitat moet groeien, maar zijn rauwe stemgeluid past in het geluid van Alabama Thunderpussy. En deze bestaat uit klassieke seventies hard rock die op smaak wordt gebracht met southern rock elementen en een snufje psychedelica. Het is als het ware een kruisbestuiving van Monster Magnet, Thin Lizzy en Spiritual Beggars. Het album begint nog wat ingetogen met het instrumentale 'Such A Life', maar zodra 'R.R.C.C.' inzet geeft Alabama Thunderpussy gas als vanouds. Absolute hoogtepunten zijn 'Three Stars' (opzwepend hammond orgeltje, catchy riffs, goede zang en een heerlijke ouderwetse southern rock sfeer) en de afsluitende twaalfde track 'Struggling For Balance', die door zijn zware gitaren gecombineerd met psychedelische passages klinkt als een nummer zoals The Doors het zouden hebben geschreven als ze anno 2004 nog onder leiderschap van wijlen Jim Morrison hadden gestaan.

Al met al maakt Alabama Thunderpussy de hooggespannen verwachtingen voor een heel aardig deel waar. Voor liefhebbers van een eerlijk stukske hard rock is deze CD een nader onderzoek zeker waard.