The Machinist - Confidimus In Morte

The Machinist - Confidimus In Morte

Label : Prosthetic Records | Archiveer onder death metal / grindcore

Berto : In het opgewarmde hardcore/deathcore genre is er sinds enige jaren een plaatsje voor The Machinist, een band van vier vrienden die onder leiding van zangeres Amanda Gjelaj na een EP in 2016 nu een volledig album hebben opgenomen. Duidelijk opgegroeid met deathcore bands als Whitechapel en Carnifex staat het album vol met breakdowns, breaks en stugge, hakkende riffs. Het enorme bereik van Amanda is direct merkbaar, zij schiet van hardcore schreeuwen naar black metal krijsen en grunts alsof het niets is Naar gelang het album vordert wordt haar zang, die slechts heel spaarzaam clean wordt uitgevoerd, wel een beetje irritant. Het over the top gebruik van de stem wordt me even teveel zeg maar.

Muzikaal staat het verder als een huis, hoewel het soms moeilijk is te bepalen in welk genre de band echt thuis hoort. Soms klinkt de band zelfs als een regelrechte technische death metal band. Wat wel duidelijk is, is dat de band alle overbodige muzikale last heeft weggesneden, de sound is zo strak en clean en misschien zelfs een beetje droog dat er geen grammetje vet aan zit. Als je dit album beluistert, dan begrijp je wel wat ik bedoel. De kracht van de band zit hem op dit album in het feit dat iedere song een iets andere invalshoek heeft. `The Sound Of Shame` heeft duidelijke deathcore trekken met zijn breakdowns, maar `Empire State Of Emergency` voegt wat meer thrash metal toe aan de sound. Zo krijgt dit album een verzameling songs die The Machinist zeker op de kaart gaan zetten als extreme metal topper. Als je een zangeres in de gelederen hebt als Amanda Gjelaj, dan is de enige weg degene die naar boven leidt. Dus de kracht van `Confidimus In Morte` zit hem naast de bandprestatie ook in de individuele klasse van de muzikanten, met Amanda als meest in het oog springende element.