Fractal Universe - Rhizomes Of Insanity

Fractal Universe - Rhizomes Of Insanity

Label : Metal Blade | Archiveer onder death metal / grindcore

Ramon : Het eerste wat ik lees over deze release is: `Rhizomes of Insanity` is a concept album based on a thought experiment around the concept of insanity…. Dat klinkt nogal veelbelovend en ergens een tikkeltje hoogmoedig ambitieus, maar het geeft wel een beeld Het eerste dat ik hoor is dat ze veel naar Opeth hebben geluisterd, maar als snel wordt mij duidelijk dat ze weliswaar een progressieve death metal band zijn, maar dat ze een veel eigenzinnigere koers varen dan blind achter hun idolen aan te gaan. Gelukkig maar. Dat kwam overigens doordat ik de shuffle aan had staan en de laatste bonustrack als eerste gespeeld werd. Je moet een nieuw album echter nooit op shuffle zetten. Een band (of diens label) heeft zwaar nagedacht over de volgorde voor de liedjes, en die heb je als luisteraar maar zeker als recensent te eerbiedigen.

Een nadeel bij veel progressieve death metal bands is dat ze niet zelden naarmate de tijd vordert wat meer nadruk gaan leggen op hun vaardigheden en wat minder death metal worden. De bands die dit weten te ondervangen weten soms wonderen te verrichten, maar long story short, ik mis elk vorm van death metal spirit bij Fractal Universe. Het lichtvoetige werk in combinatie met wat brutere passages is op zich best aardig, maar die spacy dingen erdoor en dat klagerige wat er in doorsijpelt, zorgt ervoor dat het voor mij persoonlijk geen schijf is die echt lekker binnen komt.

Desondanks hoor je wel dat er veel potentie in de muzikanten zit en dat ze weloverwogen zijn in de manier waarop ze muziek maken. Het niveau is hoog en het is eigenlijk meer zo dat de keuzes die ze maken mij als luisteraar niet zo heel erg aanspreken, maar ik nodig elke fan van prog death uit zelf een mening te vormen. De onderlinge samenhang van de nummers erken ik overigens ook en er zit in elk geval wel duidelijk een idee achter. Dus reden genoeg om ze toch wat complimenten te geven, alleen op een bepaald niveau heb je het alleen nog maar over smaak, als je niet oplet. In de marge zullen ze vast wel wat fans weten te verzamelen, want de eerste prog fan die zich iets aantrekt van een recensent moet natuurlijk nog geboren worden.