Bjorn Riis - A Storm Is Coming

Bjorn Riis - A Storm Is Coming

Label : Karisma Records | Archiveer onder prog / sympho metal

Vera : Bjorn Riis is medeoprichter, songschrijver en hoofdgitarist in de Noorse progressieve rock formatie Airbag. Daarnaast is hij de laatste jaren ook solo erg actief. Het nieuwe album `A Storm Is Coming` is het derde soloavontuur en hierbij wordt hij bijgestaan door Airbag drummer Henrik Bergan Fossum, toetsenist Simen Valldal Johannessen van Oak (een band die dikwijls het voorprogramma verzorgt bij shows van onze stergitarist) en gitarist Ole Michael Bjorndal. Met deze band was hij al meermaals in Nederland te zien. Ook dit jaar zijn er shows gepland.

Bjorn Riis is een gitarist uit de klassieke symfonische school. Zijn stijl wordt, terecht, dikwijls vergeleken met die van David Gilmour van Pink Floyd. Ook ondergetekende heeft in het verleden al versteld gestaan van deze gelijkenis. Op zijn soloalbums lijkt het wel dat hij zich op dat vlak een beetje inhoudt en eerder kiest voor een benadering van ambient klanken en singer-songwriter materiaal. Toch zijn de songs lang en zit er veel fraai gitaarwerk in verstopt. `When Rain Falls` kent een lange, verstilde aanloop voor de compositie open bloeit. Lieflijke klanken en strelende gitaarlicks, een beetje piano en pas na zes minuten horen we de fluwelen stem van Riis. Naar het einde toe laat hij zijn gitaar huilen. `Icarus` en `You And Me` zijn bedachtzame songs in singer-songwriter stijl, met doordachte teksten over relaties, het hoofdthema van deze plaat. `Stormwatch` is eigenlijk de verdoken titelsong met de aankondiging van de storm. Hierin horen we esoterische vrouwenzang van Mimmi Tamba en een keur aan zwevende gitaarklanken. Een streling voor de getormenteerde ziel. Akoestische gitaren en een ambient manier van spelen duikt op in `This House` waarna de `Epilogue` nog een rustig instrumentaal toetje is. Een kalm, maar mooi album vol integere gevoelens.