Asylum Pyre - No 4

Asylum Pyre - No 4

Label : Eigen beheer | Archiveer onder heavy / power metal

Sjak : Je hoeft echt geen hogere wiskunde gestudeerd te hebben om te begrijpen dat deze plaat met als titel `No 4` het vierde full-length album van de Franse band Asylum Pyre is. Voorganger `Spirited Away` verscheen in 2015 en was in mijn beleving de sterkste plaat die men tot dan toe had uitgebracht, met name door het sterkere song materiaal en de verbeterde zang. Voor dat laatste was Adeline `Chaos Heidi` Bellart verantwoordelijk, maar die is er heden ten dage niet meer bij en is vervangen door Ombeline Dupray, die qua klankkleur niet erg veel anders klinkt. Wat wel een verschil is ten opzichte van de zang op het vorige album is dat de veelzijdigheid enorm is toegenomen, want Oxy varieert behoorlijk wat met haar stem. Ze blijkt van alle markten thuis te zijn en als zodanig een prima zangeres te zijn, maar juist die enorme variëteit draagt niet echt bij tot een erg aangename luisterervaring.

Een en ander klinkt nogal chaotisch en er is niet altijd evenveel structuur in de nummers te vinden. Verder klinkt men een stuk moderner als op voorgaande albums en dat is nu juist de richting die ze niet op hadden moeten gaan naar mijn mening. Ik kan dan ook niets anders dan concluderen dat `No 4` zeker geen vooruitgang is ten opzichte van voorganger `Spirited Away` en dat valt met de progressie die men tot op heden had gemaakt dan toch wel een tikje tegen. Het is niet zo dat dit album niets te bieden heeft, want nummers zoals `One Day`, `Sex Drugs And Scars` (waarop Beast In Black-zanger Yannis Papadopoulos te horen is), `Into The Wild` en `The Right To Pain` klinken zeker niet onaardig. De plaat biedt als geheel echter te weinig om echt in positieve zin op te vallen. Misschien moet bandleider/gitarist Johann Cadot zich nog eens achter zijn oren krabben en zich afvragen of de ingeslagen richting wel de juiste is voor zijn band. Aan de uitvoering van het geoffreerde materiaal ligt het in ieder geval niet, maar juist de op deze plaat aanwezig nummers zijn minder overtuigend dan wat men op voorganger `Spirited Away` liet horen. Een beetje een gemiste kans derhalve!