Arstidir Lifsins - Saga A Tveim Tungum I: Vapn Ok Vior

Label : Van Records | Archiveer onder black metal

Vera : Arstidir lifsins is een uniek, eclectisch collectief, bestaande uit de IJslander Arni, vocalist en taalkundige Marsel (geestelijke vader van Helrunar en Woljager) en nog een Duitser Stefan (die de band trouwens oprichtte vanwege een verregaande fascinatie voor IJsland). De band werd in 2008 opgericht met het doel om de oud Noordse taal en geschiedenis te vervatten in uitdagende muziek. We denken aan een mix van black metal, ambient, folklore en duistere gezangen. We raakten al in de ban toen we voorgaande werkjes `Aldafoor ok munka drottinn` (2014) en de EP `Heljarkvida` (2016) bespraken en stellen ons nu open om `Saga a tveim tungum I: Vapn ok vior` te beginnen ontrafelen.

Eind dit jaar volgt het tweede deel van deze saga, handelend over de beruchte Noorse koning Olafr helgi Haraldsson in het eerste deel van de elfde eeuw, zoals weergegeven in middeleeuwse Scandinavische bronnen. Het album wordt volledig gezongen in het Oud IJslands. Het werd geschreven en opgenomen in Zweden en Duitsland in het begin van 2018, terwijl de mix en mastering in handen was van befaamd producer Markus Stock in zijn studio E. Een andere vertrouwde naam duikt op voor het artwork, want daar was Christopher Duis weer verantwoordelijk voor. Op naar de muziek!

Er wordt eerst gegeseld met onvoorstelbaar ruwe black metal. De natuurkrachten laten geen spaander heel en we bevinden ons in het oog van de storm, zo lijkt het. Maar zelfs hier, tijdens deze strak gespeelde furie, doen reeds gewichtig gesproken stukken en gewone lage (samen)zang hun opwachting. Dat is 1 van de mooie kenmerken van de band: die serene koorzang, terwijl de instrumentale trein een noodvaart neemt. Vergis je niet, die ultra blastbeats duren nooit (te) lang, maar ze zijn effectief. Men helpt ons een handje om het eiland van vuur en ijs voor de geest te toveren, want natuurgeluiden werden toegevoegd en het tweede nummer is een oase van rust. Akoestische gitaren en een warme vertelstem, daarna pompeuze baritonzang met een slepend trage instrumentale omlijsting. Dit zijn beide zijden van het muzikale spectrum waarin men zich begeeft. In de volgende songs krijgen we een serieuze portie black metal op ons bord, maar de voorgedragen teksten, de vele breaks in tempo en timbre, uitwaaierende klanken en plechtige koorzang sublimeren ten gepaste tijden deze heftigheid.

In de langere tracks van tien en elf minuten worden al deze mogelijkheden op inventieve wijze benut. Viool en cello gaat pas een voornamere rol spelen in het tweede deel van dit album. Dat start met het sobere `Sioar heilags bra solar ljosi` waarin een gure wind slechts gezelschap krijgt van cello en een plechtige stem als in een eredienst. Het volgende nummer heeft ook veel sierlijke nuances met akoestische gitaren, viool, vertellende passages en koren. Een toonbeeld van beklijvende samenzang met orgel is `Fregit hefk satt`. Dit is welhaast een spirituele belevenis! De vijftien minuten durende afsluiter haalt nog eens alle elementen uit de kast (met weeë klank van cello) en geldt als voorlopige apotheose van dit eerste deel. Deze aristocratische vorm van black metal mag dan misschien slechts aanslaan bij fijnproevers met een open geest, dit trio heeft wel een heel eigen interpretatie van (pagan) metal. Met zeventig minuten duurtijd is dit dan ook een muzikale reis waar je telkens nieuwe dingen zal ontdekken. Mijn grootste respect voor dit kunstwerk!