Murg - Stravan

Murg - Stravan

Label : NordvisRecords | Archiveer onder black metal

Koen S. : Over de leden van Murg is nooit veel bekend geweest en de band doet behalve Bandcamp ook niet aan websites of social media, dus moeten we het volledig doen met het promo-praatje en daar kan ik ook niet veel mee. Wat ik wel weet is dat Murg in het verleden reeds twee uitstekende albums op de wereld losliet. Ik ontdekte ze pas in 2016 met `Gudatall`, maar `Varg & Bjorn` van een jaar eerder moest daar achteraf gezien niet veel voor onderdoen.

Het nieuwe `Stravan` is het slot van deze trilogie en nog steeds speelt men rauwe en somber klinkende black metal, zonder echter richting depressieve black te leunen. De meeste songs werken zich traag tot midtempo, maar dreigend door hun misantropische boodschap. Splijtende en messcherpe tremolo picked riffs zijn het handelsmerk van dit Zweedse duo. Alhoewel `rauw` en `guur` hier voor de hand liggende adjectieven zijn, is er toch veel ruimte voor het melodieuze. Vaak blijven deze melodieuze stukken verder kabbelen, terwijl de ijzingwekkende vocalen van Vargher de ruimte vullen met hatelijke aankondigingen tegen de mensheid, die zijn bestaansrecht al lang verspeeld heeft door de natuur te onteren en waarvoor ze met uitroeiing bestraft zal worden door de enige god die naam waardig: De Natuur zelf. Het duurt even vooraleer ik echt mee ben, maar vanaf de derde song `Berget` wordt `Stravan` steeds interessanter. Het gevoel dat van deze slepende en kale black metal uitgaat is viriel en puur. Het organische geluid draagt ook bij tot het gevoel van authenticiteit. Je gelooft, nee: je weet dat deze mannen 100% achter hun woorden en daden staan.

Hoogtepunten zijn de snellere songs zoals `Berget` en `Korpen`, maar een trager nummer als `Tre Stenar` kan daar met z`n pakkende en dreigende sfeer op een andere manier naast gaan staan. Het artwork lijkt getekend door een verward vijfjarig kind, maar op zich heeft de ruwe schets van een zwarte berg met zwarte ster boven wel iets artistiek. Liefhebbers van black metal zonder orkesten, zonder fluiten, trompetten en trombones, zonder rituele intro`s, kortom zonder franjes, moeten `Stravan` zeker checken.