Istapp - The Insidious Star

Istapp - The Insidious Star

Label : Trollzorn Records | Archiveer onder black metal

Koen S. : Het Zweedse Istapp is de band van bezieler Fjalar en werd uit de grond gestampt in 2005. Fjalar deed op de eerdere albums van Istapp zo goed als alles zelf behalve de vocalen, maar op het nieuwe album `The Insidious Star` neemt hij alleen de drums voor z`n rekening. Hij laat zich nu al een tijdje omringen door enkele andere muzikanten. Voor de zang deed hij beroep op Tizheruk aka Tommy Carlsson, die in een ver verleden reeds als zanger te horen was op de demo `Ljusets Forfall` en die nog samen met hem speelde op `World Inferno` van Entrails een paar jaar geleden. Als bassist werd de voor mij onbekende Gangleri aangenomen en op gitaar hun eigenste voormalige live-gitarist Morg.

Samen brengen zij op `The Insidious Star` een pot melodieuze black metal met een voorliefde voor De Eeuwige Winter en bijhorende ijselijkheden. De agressieve black metal uit de Noordse duisternis, die me onder andere doet denken aan `Welcome My Last Chapter` van Vinterland, wordt bij momenten omgetoverd tot melodieuze viking/folk door cleane vocalen en samenzang in de refreinen te gebruiken, terwijl akoestische stukken met de nadruk op de baslijnen zorgen voor de rustmomenten. Geen enkele song verzandt in de hoempapa-sfeer, het lijkt allemaal eerder de paganistische kant op te gaan. De lead vocalen van Tizheruk zijn best vettig met die lekker raspende rochel in z`n keel. De riffs blijven hangen, de leads zijn kristalhelder en klinken wat melancholisch en de basgitaar, hoog in de mix, is altijd een pluspunt. Er zit ook wel wat van Borknagar in het spel van Istapp, maar het niveau van de buren uit Noorwegen wordt nog niet gehaald. De snaardrum klinkt afschuwelijk slecht, maar de basdrums zijn dan weer meer dan ok.

Par Olofsson deed het artwork en op zijn palmares staan vooral hoezen voor death metal bands met Aborted (Terrorvision), Immolation (Atonement) en Unleashed (The Hunt For White Christ) als meest bekende, maar ook bijvoorbeeld Exodus (Blood In Blood Out) en Immortal (All Shall Fall) maakten van zijn diensten gebruik. De tragere melodieuze stukken in combinatie met de samenzang en de cleane vocalen maken van `The Insidious Star` een zeer toegankelijke plaat voor een breed publiek, maar vergis u niet: Istapp weet je ook te verpletteren met ijskoude, gure black metal. Ideale mix om live te beluisteren op een middelgroot openluchtfestival bij valavond, omringd door uitgelaten mensen en de bijhorende pintjes.