Grand Magus - Wolf God

Grand Magus - Wolf God

Label : Nuclear Blast | Archiveer onder heavy / power metal

Vera : Voor de traditionele heavy metal met groot `true` gehalte van het Zweedse Grand Magus zijn we altijd te porren. Bijna drie jaar geleden bracht het authentieke trio uit Stockholm nog de knaller `Sword Songs` uit, nu begeven ze zich vanuit de staalfabriek van Excalibur naar de natuurlijke contouren van de wolf met `Wolf God`. Daarvoor verkozen ze meteen ook een meer spontane benadering. In plaats van elk instrument apart op te nemen, verzamelden ze in de studio om samen te jammen en alzo de songs op te bouwen. Toen de tijd rijp was, togen ze naar de Sweetspot studio om samen met producer Staffan Karlsson de songs bijzonder vlot vast te leggen voor het nageslacht.

Je merkt dan ook de natuurlijke en vloeiende benadering in elk van de tien songs die dit album bevolken. `Gold And Glory` kan men als een proloog beschouwen, met keyboards en strijkers die vanuit een vaag landschap opdagen, maar vanaf titelsong `Wolf God` weerklinken de stoere riffs, de gespierde zang van JB en een uitermate strakke ritmesectie. Natuurelementen gaan een huwelijk aan met huilende epische gitaarnoten in `A Hall Clad In Gold`, terwijl het einde op een improvisatie lijkt. Zo weet `Wolf God` zeker de aandacht vast te houden met zijn bevrijdende benadering voor de muzikanten. Nergens wordt het echter slordig, daarvoor is dit trio te goed op elkaar ingespeeld. Aanstekelijke refreinen, verhalende strofen, her en der een bloedstollende gitaarsolo, dat zijn allemaal kenmerken die blijven. Fans die Grand Magus al wisten te smaken zullen zeker niet teleurgesteld zijn, zij die klassieke heavy metal in overvloed in hun verzameling hebben staan, mogen stilaan ook eens wakker worden, want deze band is van uitzonderlijke kwaliteit op dit gebied. Daarbij hebben ze een epische aanpak in sommige songs en weten ze telkens een groots eerbetoon aan de klassiekers te vermengen met hun eigen inventieve inspiratie. En dat leidt op `Wolf God` eens temeer naar prachtige songs.