Emerald Shine - Misty Tales

Emerald Shine - Misty Tales

Label : Eigen beheer | Archiveer onder pagan / folk metal

Jori : Hoewel de Tsjechische band Emerald Shine folk metal met violen en fluiten maakt, zijn ze absoluut niet de zoveelste verzameling boomknuffelamateurs die proberen Eluveitie te dupliceren door zoveel mogelijk instrumenten door elkaar heen te douwen. `Misty Tales` bestaat uit tien nummers exclusief instrumentaaltjes en laat goed doordachte en volwassen folk metal horen.

De zeskoppige band met aan het roer multi-instrumentalist, componist en zangeres Lenka Jaskovs heeft zo`n vijf jaar dit album in eigen beheer uitgebracht, en hoewel ik ze (nog) niet de grandeur van genrehoofden Eluveitie wil toedichten, heeft deze band enorme potentie. Op opener `Autumn Mists` wordt het album smaakvol op gang gebracht met een stuk muziek wat misschien wel eerder op Castlefest of Elfia thuishoort dan op een metalfestival. Op `Silver Riders` wordt de muziek harder en blijkt de veelzijdigheid van de band. Vooral vocaal is er veel te genieten, vrouwelijke en mannelijke cleane vocals en grunts. Niet alles is even zuiver, maar dat is nou juist de charme van het genre. Ook het afwisselen van gitaar en viool is erg mooi gedaan. `The Elven King` is wat springeriger en doet denken aan de Italiaanse band dit de titel van het nummer als bandnaam heeft. `Where Life`s Been Ruined` is zwaar maar met erg knap vioolwerk, een mooi contrast! `The Song Of Fallen Leaves` is de ballad en doet dankzij de fluiten aan de ballads van Rhapsody denken. De videosingle `Rainy Night` dient als afsluiter, hier doen alle elementen die we eerder hebben gehoord nogmaals hun intrede en daarmee is dit een toepasselijk slot van dit album.

Ondanks de hier en daar erg generieke benadering is dit een album wat bovengemiddeld is voor de standaarden van beginnende folk metal bands. Het is jammer dat Paganfest, Heidenfest en dat soort tours niet meer een jaarlijks terugkerend fenomeen zijn, want Emerald Shine had zich geen beter soort package kunnen bedenken om hun aanstekelijke en knappe folk metal aan de man te brengen. Liefhebber van Eluveitie en aanverwante acts? Luisteren dan!