Astral Doors - Worship Or Die

Astral Doors - Worship Or Die

Label : Metalville | Archiveer onder heavy / power metal

Vera : Hondstrouw aan het klassieke, epische heavy metal genre met een flinke snuif power metal, kom je bij het Zweedse Astral Doors nooit bedrogen uit. Sinds `Of The Son And The Father` in 2003 uitkwam, konden liefhebbers van Dio, Rainbow en Black Sabbath ook terecht bij de sympathieke Zweden. Blikvanger is hier zanger Nils Patrik Johansson met zijn expressief stemgeluid die tevens interessante en soms omstreden thema`s aansnijdt in de teksten. Maar het is ook het superieure gitaarwerk van Joachim Nordlund en Mats Gesar, de adequate toetsenondersteuning van Joke Roberg en de strak spelende ritmesectie die het plaatje compleet maken.

Het mes snijdt aan twee kanten. Enerzijds kan je stellen dat Astral Doors nooit verrast, anderzijds weten we allemaal dat de band nooit teleurstelt. Dus is er netjes twee jaar na `Black Eyed Children` het nieuwe studioalbum `Worship Or Die`. Een speciale vermelding krijgt het gevoelige `Marathon` over de aanslag tijdens de Boston marathon. Vurige gitaarsolo`s worden ondersteund door brede toetsenlagen en de Dio achtige manier van zingen blijft mooi om te horen. Naast betrokken teksten over wereldse dingen, gaat opener `Night Of The Hunter` over een seriemoordenaar en `St. Petersburg` over Rasputin. De bandleden zorgen voor vinnige achtergrondzang (`Light At The End Of The Tunnel`) en in `Triumph & Superiority` horen we zelfs een koor. Een Astral Doors album hoort steeds een epische, lichtjes zwevende afsluiter te hebben en `Forgive Me Father` beantwoordt aan die verwachtingen. Weer een leuk album voor de liefhebbers van classic metal.